جی پلاس/ ناسا گزارش داد:

هزینه 69 میلیون دلاری برای کوبیدن فضاپیما به سیارک نزدیک کره زمین

شرکت SpaceX قرار است در مأموریت 69 میلیون دلاری ناسا، در سال 2021 فضاپیمایی را به یک سیارک بکوبد تا از آزمایش نتایج آن، راه های محافظت از کره زمین در برخوردهای مرگبار با سیارک ها را بررسی کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، ناسا در مأموریتی در نظر دارد فضاپیمای کوچکی را به طور مستقیم به سمت سیارکی پرتاب کند و شرکت اسپیس‌ایکس هم در این مأموریت به این سازمان فضایی کمک خواهد کرد. آژانس فضایی ناسا در این هفته اعلام کرد که شرکت هوافضای ایلان ماسک را برای مأموریت آزمایشی دوگانه هدایت سیارکی (DART) انتخاب کرده است که قرار است در ماه ژوئن 2021 انجام شود.

این مأموریت اولین تلاش برای از بین بردن سیارک از طریق برخورد شی‌ئی با بالاترین سرعت است. بعد از پرتاب این فضاپیما از پایگاه هوایی نیروی هوایی واندنبرگ کالیفرنیا بر فراز موشک فالکون 9، انتظار می‌رود فضاپیمایی که در مأموریت DART مورد استفاده قرار می‌گیرد در اکتبر 2022 به سیارکی برسد که 11 میلیون کیلومتر از کره زمین دورتر است.

ناسا به تازگی اعلام کرده است که برای این کار، شرکت اسپیس‌ایکس را برای همکاری انتخاب کرده تا برای مأموریت پیش‌ رو خدماتی را ارائه دهد. البته این اعلامیه، دیگر دستاوردها و موفقیت‌های شرکت ماسک را هم در همان روزهای نخست نشان می‌دهد. این شرکت در روزهای گذشته با موفقیت و برای دومین بار موشک Falcon Heavy را پرتاب کرد که نخستین مأموریت تجاری این موشک عظیم به شمار می‌رود.

مأموریت DART به آنچه ضربه‌گیر کینتیک شناخته می‌شود، وابسته است که در این حالت فضاپیمایی مجهز به نیروی برق خورشیدی و طول 2/4 متر طول داشت. هدف آن سیارک Didymos است که در نزدیکی کره زمین قرار گرفته است. دومین شیء شامل یک ماهواره مصنوعی است که تنها 150 متر طول دارد.

گزارش ناسا می افزاید: اندازه این سیارک‌های انتخابی شبیه به اندازه سیارک‌هایی هستند که بیشترین خطر را برای کره زمین به دنبال دارند. فضاپیمای DART با برخورد به ماهواره‌های مصنوعی با سرعت تقریبی 6 کیلومتر در ساعت، به سیارک برخورد می‌کند. این فضاپیما مجهز به دوربین، نرم‌افزار پیچیده، خودکار و ردیاب هستند.

این برخورد باعث کاهش سرعت ماهواره اصلی به اندازه یک درصد می‌شود که با همین مقدار هم می‌توان از تلسکوپ مستقر روی کره زمین برای اندازه‌گیری استفاده کرد. هزینه تخمینی این مأموریت حدود 69 میلیون دلار خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید