گزارش جی پلاس از ادعای پر سروصدای یک تحقیق

رویای ارتباط مغزی با افراد فلج محقق نشد!

چندی پیش محققان آلمانی مدعی شدند دستگاهی ساخته‌اند که میزان اکسیژن را در نواحی مختلف مغز اندازه‌گیری کرده و از این طریق می‌توانند با بیماران کاملا فلج ارتباط برقرار کنند. این خبر گرچه بسیاری از افراد را به زندگی امیدوار کرد، اما هم‌اکنون خلاف آن ثابت شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، سال 2017 بود که گروهی از محققان آلمانی مدعی شدند که قادرند با بیمارانی که کاملا فلج هستند ارتباط برقرار کنند. آنها دو سال پیش اعلام کردند با تجزیه و تحلیل جریان خون در بخش‌های مختلف مغز از طریق کلاه الکترونیکی مخصوصی که روی جمجمه قرار می‌گیرد، کاری کرده‌اند افرادی که کاملا فلج هستند بتوانند پرسش‌هایی را که از آنها می‌شود با بله یا خیر پاسخ دهند.

این یافته‌ها امیدی را در بیماران مبتلا به تحلیل عضلانی ایجاد کرد که با توجه به ناتوانی در حرف زدن و حتی تکان دادن پلک و چشم‌ها می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. اما مدتی از این ادعا نگذشت که مقاله‌ای از سوی برخی محققان دانشگاه Tübingen برخلاف آن منتشر شد و ادعاهای آن تحقیقات را رد کرد.

براساس گزارش جدید، دلایل قانع‌کننده‌ای مبنی بر آن وجود ندارد که این سیستم می‌تواند به بیماران در پاسخ دادن کمک کند. محققان ادعاهای دانشمندان قبلی را بررسی کرده و حتی اطلاعات به دست‌آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند آنها به ‌گونه‌ای، میانگینی از اطلاعات به ‌دست‌آمده را تجزیه و تحلیل کرده‌اند که نتایج نهایی آماری آن قابل ملاحظه بوده است. با تست‌های آماری آنها، پاسخی که فرد بیمار می‌دهد، همیشه باید مثبت باشد.

درواقع، محققان دانشگاه Tübingen نتایج اولیه را ناموفق اعلام کردند. اما در این میان، نویسنده گزارش اول معتقد است دانشمندانی که نظریه آنها را رد می‌کنند، از تست‌های آماری خود برای به‌دست آوردن محاسبه شرایط زیستی و بالینی استفاده کرده‌اند. این در صورتی است که نمی‌توان این داده‌ها را بدون اطلاع از روشی که در تست‌ها مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، مقایسه کرد.

محققان بر این باورند که این عدم تطابق به دلیل استفاده از روش‌های آماری مختلف است و بر این امر صحه گذاشته‌اند که باید واکنش‌های بیماران را با دقت بیشتری بررسی می‌کردند تا از بروز این اختلاف‌ها جلوگیری شود. اما با همه این اوصاف، کار آنها باعث شد تا بیمارانی که به شدت ناتوان هستند بتوانند از دستگاه‌های امواج مغزی برای انتخاب حروف و پیام‌های نوشتاری استفاده کنند. آنها معتقدند که هرگز در جایی ادعا نکرده‌اند که قادر به خواندن مغز افراد هستند یا این که می‌توانند افکار مثبت یا منفی آنها را هم حدس بزنند.

آنها تنها بر این باورند که این می‌تواند گام نخست برای این هدف باشد و جوی که علیه این گزارش به راه افتاده بیشتر به سر و صداها و بزرگنمایی‌های رسانه‌ای برمی‌گردد. در غیر این صورت، دست‌کم یکی از بیمارانی که در این تحقیق به دانشمندان کمک کرده، هنوز هم از این سیستم برای برقراری ارتباط با همسرش استفاده می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید