گزارش جی‌پلاس

اثر انگشت پرینت سه‌بعدی، حسگر سامسونگ را فریب داد

محققان به تازگی با کمک گرفتن از فناوری پرینت سه‌بعدی، اثرانگشتی طراحی کرده‌اند که در آزمایش‌ها توانسته حسگر اثر انگشت گوشی گلگسی S10 سامسونگ را فریب دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، در سال‌های اخیر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند ویژگی‌های منحصر به‌فردی را در محصولات خود تعبیه می‌کردند تا از این طریق بتوانند کاربران بیشتری را به خود جلب کنند. از آن جمله می‌توان به سیستم‌های خوانش و تشخیص اثر انگشت، صورت نگاری و حتی استفاده از حسگرهایی اشاره کرد که عروق کف دست را نشان می‌دهند.

اما محققان هنوز هم بر این باورند که راه‌های دیگری هم برای تشخیص هویت افراد وجود دارد. با این حال یکی از کاربران گوشی‌های سامسونگ به تازگی اعلام کرده است که توانسته با استفاده از فناوری پرینت سه‌بعدی و طراحی اثرانگشت خود از طریق پرینت سه‌بعدی، حسگر اثر انگشت گوشی گلگسی S10 سامسونگ را فریب دهد و با آن قفل گوشی را باز کند. با این کار، می‌توان گفت که این روش‌ها هم روش ایمنی نیستند.

این کاربر در پستی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، توضیح داده است که تصویری از اثر انگشت خود را که روی یک لیوان باقی‌ مانده بود، برداشته و آن را با کمک فوتوشاپ پردازش کرده و با نرم‌افزار ds Max3 نمونه‌ای از اثرانگشت خود را تولید کرد که به او اجازه می‌داد خطوط اثر انگشت را به حالت سه‌بعدی طراحی کند. او بعد از سه دقیقه پرینت گرفتن، در نهایت موفق به تهیه پرینتی سه‌بعدی از اثر انگشت خود شد و با قرار دادن آن در قسمت حسگر اثرانگشت گوشی سامسونگ توانست آن را فریب دهد و قفل گوشی را باز کند.

حسگر اثر انگشت گوشی  گلگسی S10 سامسونگ برپایه اسکنر اثرانگشت خازنی نیست و در عوض از حسگر فراصوت در آن استفاده می‌شود که فریب دادن آن دشوارتر است. در بسیاری از گوشی‌های هوشمند اسکنر خازنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این کاربر مدعی شده است که به راحتی و تنها با دسترسی به یک عکس، نرم‌افزار مخصوص و داشتن یک پرینتر سه‌بعدی، توانسته اسکنر اثر انگشت سامسونگ را هک کند. او این کار را در کمتر از سه دقیقه انجام داده است.

به گزارش جی پلاس؛ البته این اولین باری نیست که یک کاربر توانسته حسگر اثر انگشت را در گوشی‌های هوشمند هک کند. افسران پلیس در سال 2016 از پرینت سه‌بعدی برای باز کردن قفل گوشی یک متهم استفاده کردند و در موردی دیگر هم یک شرکت امنیت سایبری در سال 2017 از یک ماسک صورت 150 دلاری برای فریب دادن حسگر FaceID اپل در گوشی آیفون X استفاده کرد.

دیدگاه تان را بنویسید