جی پلاس؛

ربات‌های دارورسان را ببلعید!

دانشمندان گجت قابل هضمی خلق کرده‌اند که روزی با کمک آنها می‌توان داروها را بلعید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان سوئیسی به تازگی ربات‌هایی میکروسکوپی ابداع کرده‌اند که تغییر شکل می‌دهند و در آینده‌ای نزدیک بیماران می‌توانند از آنها برای بلعیدن داروهای خود استفاده کنند. در واقع، این گجت‌های باریک پنج میلی‌متر طول دارند و قادرند در کانال‌های باریک بدن حرکت کنند و دارو را به محل مورد نظر برسانند.

این ربات‌ها با حرکت در عروق خونی خمیده و مایعات غلیظ بدن تغییر شکل داده و سرعت آنها کم و زیاد می‌شود. دانشمندان هنوز هیچ اسمی برای این ربات‌ها انتخاب نکرده‌اند. آنها از نوعی ژل ساخته شده‌اند که نسبت به گرما و اضافه شدن نانوذرات مغناطیسی واکنش نشان می‌دهد به طوری که حتی با میدان الکترومغناطیسی می‌توان آنها را کنترل کرد.

محققان با استفاده از اصول طراحی اوریگامی، این ژل را به شکل‌های سه‌بعدی خم کرده‌اند. آنها برای ایجاد عملکرد مؤثرتر این ربات‌ها، از ساختار باکتری‌ها در ساخت آنها الهام گرفته‌اند که از نقطه‌ای به نقطه دیگر با کمک دمی پروانه‌مانند، جابه‌جا می‌شوند. محققان این ربات‌های نانویی را به دمی پارومانند مجهز کردند تا بتوانند در بدن شنا کنند.

57774476

میکرواورگانیسم‌ها هم برای حرکت در محیط‌های مختلف تغییر شکل می‌دهند. طبیعت مملو از میکرواورگانیسم‌های مختلفی است که با قرار گرفتن در محیط‌های متغیر، تغییر شکل می‌دهند تا با آنجا سازگار شوند. محققان از این ویژگی در طراحی میکروربات‌های دارورسان استفاده کردند. آنها این ربات‌ها را در محلول ساکارز آزمایش کردند که غلظتی مشابه خون دارد و مشاهده کردند که ربات‌ها در مقایسه با نمونه‌های دیگر، سریع‌تر حرکت می‌کردند.

این ربات‌ها برای وارد شده به لوله‌های شیشه‌ای خود را جمع می‌کنند تا به راحتی بتوانند از مسیرهای خمیده عبور کنند. در واقع، این ربات‌ها برای عبور از عروق خونی باریک و مایعات غلیظ باید هم قابل انعطاف بوده و هم سرعت بالایی داشته باشند. این ربات‌های دارورسان ترکیب و ساختار خاصی دارند که امکان سازگاری با مایعات و فضاهایی را به آنها می‌دهد که باید از آنها عبور کنند.

دیدگاه تان را بنویسید