جی پلاس؛

کشف حشرات 130 میلیون ساله در کهربای لبنانی! + تصاویر

محققان، چهار حشره به اندازه سنجاق سر را که حدود 130 میلیون سال پیش می‌زیستند و بلافاصله بعد از این که سر از تخم درآوردند با رزین درخت کشته شده بودند، در تکه‌ای از کهربای لبنانی پیدا کردند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان دانشگاه کانزاس فسیل چهار حشره متعلق به 130 میلیون سال پیش را کشف کرده‌اند که بلافاصله بعد از بیرون آمدن از تخم در رزین یک درخت به دام افتاده و مرده‌اند. برای اولین باری است که مکانیسم خارج از تخم در فسیل نشان داده می‌شود.  

ساختارهایی که به بیرون آمدن حشره از تخم کمک می‌کند، به سرعت از بین می‌روند و به همین دلیل معمولا شواهدی از آنها به‌دست نمی‌آید. اما این‌بار، محققان کهربایی 1430 میلیون ساله را در لبنان پیدا کردند که نمونه‌هایی از حشرات «بال‌توریان سبز» به دام افتاده در آن مشخص هستند. تکه‌های پوسته تخمی که از آنها بیرون آمده‌اند هم در این کهربا و در کنار حشرات وجود دارد.

6563840-6422235-image-a-10_1542990672826

از آنجایی که این حشرات هنوز به پوسته‌های تخم چسبیده‌اند، دانشمندان بر این باورند که شکل‌گیری این رزین بسیار سریع اتفاق افتاده تا حدی که به حشرات اجازه نداده به طور کامل از پوسته تخم جدا شوند و به همان شکل، آنها را به دام انداخته است. بال‌توریان‌های سبز امروزی برای بیرون آمدن از تخم، آن را با پوششی مجهز به تیغه‌ای ناهموار از هم جدا می‌کنند.

Astronaut-Moon-Astronomy-Satellite-Forward-1849402.v1

زمانی که حشره از این پوشش برای بیرون آمدن از تخم استفاده می‌کند، این پوشش ریخته و به سمت چپ می‌رود که به پوسته خالی تخم متصل می‌شود و این دقیقا پدیده‌ای است که در حشرات به دام افتاده در کهربای لبنانی به چشم می‌خورد.

دیدگاه تان را بنویسید