گزارش جی پلاس؛

کشفی از دل تاریخ!

باستان‌شناسان به تازگی اکتشافات تازه‌ای انجام داده‌اند که تصور آنها را درباره انسان‌های نخستین برهم زده و باعث شده بار دیگر تحقیقاتی را درباره تکامل انسان انجام دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، همیشه در اکتشافاتی که انجام می‌شود، ممکن است مدارکی به دست بیاید که خیلی از تصورات قبلی را زیر و رو کند و باورهای جدیدی را پایه‌ریزی کند. دانشمندان بعد از به دست آوردن شواهد تازه‌ باستان‌شناسی به بخش‌هایی از تاریخ تکاملی بشر رسیدند.

آنها دریافتند که اجداد انسان‌های نخستین اولین بار حدود 600 هزار سال پیش به شمال آفریقا رسیدند که خیلی زودتر از زمانی است که پیش از این تصور می‌شد. آنها به تازگی نوعی ابزارهای سنگی قدیمی در الجزایر پیدا کرده‌اند که سؤالاتی را پیرامون مهد بشریت مطرح کرده‌اند.

این یافته‌ها مدارکی از حیات انسان را در الجزیره و شمال آفریقا در 2.4 میلیون سال پیش نشان می‌دهد. تا به‌ حال قدیمی‌ترین چیزی که از این منطقه به دست آمده، 1.8 میلیون سال قدمت داشته اما باستان‌شناسان بر این باورند که انسان‌های نخستین به سرعت از سرزمین‌های شرق آفریقا حرکت کرده‌ و به طور همزمان در سراسر منطقه وسیعی از قاره سیاه پدید آمده‌اند.

اوایل امسال بود که دانشمندان، یک گونه انسانی قدیمی را کشف کردند که مغز او به اندازه پرتقال است اما برخلاف آن، هوش بالایی دارند. آنها در این اکتشافات، به ابزارهای سنگی رسیده‌اند که در شرق آفریقا معروف هستند و محققان، آنها را در قسمت‌هایی پیدا کرده‌اند که پیش از آن حدود 12 استخوان‌ فسیل‌شده حیواناتی چون کروکودیل، فیل و اسب آبی را کشف کرده بودند که نشانه‌هایی از بریدگی روی آنها دیده می‌شد که باستان‌شناسان معتقدند بودند که این نشانی بر گوشت‌‌خوار بودن آنهاست.

این کشف زمانی اتفاق افتاد که دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که تکامل انسان که شامل تغییر تدریجی DNA گونه‌های طی نسل‌های مختلف است، هنوز هم رخ می‌دهد و حتی سریع‌تر از همیشه هم اتفاق می‌افتد.

محققان بر این باورند که شرق آفریقا مهد استفاده از ابزارهای سنگی توسط اجداد انسانی است که نمونه‌های اولیه آن به حدود 2.6 میلیون سال قبل برمی‌گردد. نظریه‌هایی مطرح‌اند که نشان می‌دهد اجداد اولیه ما انسان‌ها به سرعت ابزارهای سنگی را با خود از شرق آفریقا به مناطق دیگر منتقل کرده‌اند و در فرضیه‌های دیگر هم، این‌گونه مطرح شده که انسان‌های نخستین ابزارهای سنگی را در شرق و شمال آفریقا ساخته و از آنها استفاده می‌کردند.

مدارک به دست آمده از آلجزیره نشان می‌دهد که مهد بشریت تنها محدود به شرق آفریقا نبوده بلکه تمام آفریقا را می‌توان به عنوان مهد بشر دانست. اکتشافات صورت گرفته در دو لایه انجام شده‌اند به طوری که یکی از آنها به 2.4 میلیون سال و آزمایش دوم هم به 1.9 میلیون سال قبل برمی‌گردد.

دیدگاه تان را بنویسید