گزارش جی پلاس؛

دانش پیچیده انسان های 40 هزار سال پیش؟!/ کشف تقویم اولیه مردمان عصر یخبندان

دانشمندان دریافته‌اند که انسان‌های نخستینی که در عصر یخبندان زندگی می‌کردند دانش پیچیده‌ای درباره صور فلکی داشتند و از ستاره‌ها به عنوان تقویم اولیه در 40 هزار سال پیش استفاده می‌کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ نقاشی‌های کشیده شده روی دیواره‌های غار در قدیم مرسوم بوده است. بعضی نقاشی‌های کشیده شده روی دیواره‌های غار که تصور می‌شدند همگی حیوان باشند، نماد صور فلکی ستاره‌ها هستند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انسان‌های نخستین دانش پیچیده‌ای از ستاره‌های 40 هزار سال پیش داشتند.

محققان با مشاهده تغییر آهسته موقعیت ستاره‌ها در آسمان شب به این نتیجه رسیدند که حرکت ستاره‌ها همگام با زمان ادامه می‌یابد. این پدیده که به «پیش‌بینی اعتدال» شناخته می‌شود، با تغییر تدریجی محور چرخشی زمین ایجاد می‌شود. این هنرمندان غارنشین برای پیش‌بینی حوادث عظیمی چون هجوم ستاره‌های دنباله‌دار، ستاره‌ها را دنبال می‌کردند.

محققان دانشگاه «ادینبورگ» معتقدند که هنر ثبت شده در غارهای اولیه نشان می‌دهد که دانش مردم از آسمان شب در اواخر عصر یخبندان افزایش یافته بود و با مردم امروز تفاوت زیادی داشتند. آنها قدمت تصاویر نمادین حیواناتی را که روی دیواره غار نقاشی شده بودند با کمک موادشیمیایی خاصی که سن آنها را تخمین می‌زنند، اندازه‌گیری کردند.

آنها سپس با به‌کارگیری از نرم‌افزار کامپیوتری موقعیت مکانی ستاره‌ها را موقع خلق نقاشی‌ها پیش‌بینی کردند. نتایج نشان داد که چیزهایی که به عنوان تصاویر انتزاعی حیوانات مشاهده می‌شوند را می‌توان به علائم زودیاک برحسب صور فلکی‌ ای که در آن زمان پدیدار می‌شوند، تعبیر کرد.

این هنرمندان در هر منطقه‌ای، براساس علم نجوم از روش خاصی برای ثبت زمان استفاده می‌کردند. این در حالی است که نقاشی‌ها تا ده‌ها هزار سال برحسب زمان جداسازی شده بودند. قدیمی‌ترین مجسمه دنیا، شیری با هیبت آدم است که در غار Hohlenstein-Stadel واقع در آلمان پیدا شده است. قدمت این مجسمه تراشیده شده به حدود 40 هزار سال پیش برمی‌گردد که تئوری نماد زودیاک را تأیید می‌کند.

محققان معتقدند که یک ستون سنگی حک شده به دست آمده از معبد Gobekli در ترکیه کلید معمای رمزگذاری زودیاک بود. تصور بر آن بود که این ستون یادآور اثر مخرب یک شهاب‌سنگ مخرب در آمریکای شمالی بود که 11 هزار سال پیش رخ داد و موجب سرد شدن ناگهانی آب و هوا و شروع عصر یخبندان در نیمکرده شمالی کره زمین شد.

محققان بر این باورند که تاریخ حک شده روی سنگ Vulture  چیزی حدود 250 سال پیش را نشان می‌دهد. این تاریخ با استفاده از پیشروی اعتدالین و با نمادهای حیوانی حک شده‌اند که بیانگر صورفلکی ستارگان مربوط به چهار انقلابین و اعتدالین این سال بوده‌اند. آنها با رمزگشایی‌هایی که انجام دادند به بهترین اثر هنری باستان یعنی «صحنه دالان لاسکو» در مجموعه غارهای واقع در منطقه‌ای در جنوب غربی فرانسه دست یافتند.

به گزارش جی پلاس؛ در این اثر یک مرد و چند حیوان را در حال مرگ به تصویر کشیده است که علامتی از ستاره دنباله‌دار متعلق به 15 هزار و 200 سال قبل از میلاد مسیح را دارد. این یافته‌ها، وجود اثرات چندگانه شهاب‌سنگ‌ها را روی روند پیشرفت انسان نشان می‌دهند که حاکی از تحول جمعیت‌های ماقبل تاریخ هستند.

دیدگاه تان را بنویسید