گزارش جی پلاس/ تحقیقات جدید نشان داد؛

زیاد چاق یا لاغر شوید، 4 سال کمتر عمر می کنید!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چاقی یا لاغری بیش از حد چهار سال امید به زندگی را کاهش می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، در جامعه گاهی با افرادی روبرو می‌شویم که از چاقی یا لاغری بیش از حد رنج می‌برند. با وجود این که هر دو وضعیت می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد، محققان به تازگی اعلام کرده‌اند که چاق یا لاغر بودن بیش از حد، امید به زندگی را چهار سال کاهش می‌دهد.

پژوهشگران انگلیسی حدود 2 میلیون نفر را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که افراد از 40 سالگی، افرادی که حداکثر شاخص توده بدنی یا BMI سالم را دارند، کم‌تر در معرض مرگ ناشی از بیماری قرار می‌گیرند. اما در این میان، افراد با حداکثر یا حداقل BMI، عمر کوتاه‌تری دارند.

شاخص BMI را با تقسیم وزن به مجذور قد فرد محاسبه می‌کنند که بین 18.5 تا 25 است. این شاخص دقیق‌ترین روش محاسبه چاقی یا لاغری در افراد است. تحقیقات حاکی از آن است که امید به زندگی برای مردان و زنان چاق 4.2 تا 3.5 سال کوتاه‌تر ‌از افرادی است که BMI طبیعی و سالمی دارند. این مقدار برای مردان و زنان لاغر هم متفاوت است به طوری که مردانی که دچار کاهش وزن بیش از حد هستند 4.3 سال و زنان 4.5 سال عمر کمتری دارند.

به گزارش جی پلاس؛ شاخص BMI تمام عوامل مرگ و میر شامل سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری تنفسی را به غیر از تصادفات، دربرمی‌گیرد. در بررسی بیشترین عوامل مرگ و میر، مشخص شده که تفاوت وزن، ارتباط بیشتری با افزایش خطر مرگ و میر دارد.

دیدگاه تان را بنویسید