گزارش جی پلاس؛

مدفوع انسان هم پلاستیک دارد

محققان در مطالعات خود شواهدی از وجود میکروپلاستیک‌ها شامل تکه‌های ریز، رشته‌ها یا قطعات کوچک پلاستیک در مدفوع انسان یافتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان استرالیایی به تازگی اعلام کرده‌اند که مدفوع انسان حاوی مقادیر کمی پلاستیک است. گروهی از دانشمندان آژانس محیط‌زیست استرالیا و دانشگاه پزشکی «وینا»، نمونه‌های مدفوع هشت نفر را از کشورهای مختلف ایتالیا، ژاپن، لهستان، هلند، روسیه، انگلستان، فنلاند و استرالیا مورد آزمایش قرار دادند.

این شرکت‌کنندگان در فرآیند این تحقیق، موادی را که در طول هفته می‌خوردند، تا قبل از آزمایش مدفوع ثبت ‌کردند. نکته جالبی که در این میان وجود داشت، این بود که همه آنها در این مدت از نوشیدنی‌هایی که داخل بطری‌های پلاستیکی بود یا غذاهایی که داخل بسته‌بندی‌های پلاستیکی نگهداری می‌شد، استفاده کرده بودند.

در آزمایشی که محققان روی نمونه‌های مدفوع گرفته شده از آنها انجام دادند نشان داد که آزمایش همه آنها وجود پلاستیک را در مدفوع آنها مثبت نشان داد. محققان اعلام کردند میکروپلاستیک‌هایی که از تجزیه تکه‌های بزرگ‌تر پلاستیکی شکل می‌گیرند، ممکن است به انتقال موادشیمیایی سمی و عوامل بیماری‌زا به بدن انسان کمک کنند. این مواد پلاستیکی، واکنش سیستم ایمنی روده را ضعیف می‌کنند.

تولید مواد پلاستیکی طی دو دهه گذشته در دنیا به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است و تقریبا نیمی از تمام پلاستیک ساخته شده در قرن بیست و یکم ساخته شده‌اند. اما تنها 20 درصد این مواد پلاستیکی بازیافت می‌شوند و مردم همچنان به خرید آنها ادامه می‌دهند و به طور متوسط، در هر دقیقه در دنیا یک میلیون بطری پلاستیکی خریداری می‌شود.

حدود حجم بسیار بالایی پلاستیک روانه اقیانوس‌ها می‌شود بعد از این که حیوانات دریایی بخشی از این پلاستیک‌ها را استفاده می‌کنند، انسان‌ها نیز این مواد را در قالب گوشت حیواناتی چون ماهی تن و میگو که از این مواد استفاده کرده‌اند، می‌خورند. بخشی از مواد پلاستیکی هم به دنبال سیستم‌های  فرآیند تهیه غذا و تولید موادغذایی وارد بدن انسان‌ می‌شود.

این اولین باری است که محققان متوجه وجود پلاستیک در روده انسان می‌شوند. همین چند ماه پیش بود که سازمان بهداشت جهانی اطلاعیه‌ای مبنی بر بررسی اثرات مخرب پلاستیک روی سلامت انسان منتشر کرده بود.

دیدگاه تان را بنویسید