گزارش جی پلاس؛

کشف درمان تازه‌ برای روماتیسم مفاصل

تزریق نانواسفنج‌ها به داخل مفاصل بیماری روماتیسم مفاصل را در موش‌های آزمایشگاهی درمان کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌‌پلاس، محققان دریافتند که با تزریق نانواسفنج‌ها به داخل مفاصل، درد، تورم و خشکی آن و آسیب غضروفی در مبتلایان به روماتیسم مفصلی کاهش می‌یابد. البته این درمان، بیماری خودایمنی را درمان نمی‌کند اما می‌تواند میلیون‌ها فرد مبتلا به این بیماری را از درد خلاص کند.

این نانواسفنج‌ها، انواعی از پروتئین‌هایی را جذب و خنثی می‌کنند که موجب التهاب در مفاصل به ویژه دست‌ها، پا و مچ‌های دست می‌شود. محققان دانشگاه سن‌دیگوی کالیفرنیا دریافتند که تزریق‌های آزمایشی روی موش‌های آزمایشگاهی، شدت روماتیسم را تحت کنترل درآورد و از گسترش بیماری در جلوگیری کرده است. اما آنها بر این باورند که تزریق نانواسفنج، بیماری را به کلی از بین نمی‌برد بلکه تنها آن را تحت کنترل می‌گیرد.

روماتیسم مفصلی نوعی بیماری خودایمنی شایع و مخرب است که ویژگی آن التهاب سیستمیکی است که موجب آسیب پیشرونده مفصلی و ناتوانی فرد در حرکت می‌شود. نانواسفنج‌ها الگوی جدیدی از درمان‌ محسوب می‌شود که مولکول‌های بیماری‌زا را در بدن مسدود می‌کنند. محققان به جای خلق درمان‌هایی که انواع خاصی از مولکول‌های بیماری‌زا را مسدود کنند، پلتفرمی ایجاد کرده‌اند که بتواند مانع از فعالیت طیفی از این مولکول‌ها شده و روماتیسم مفصلی را مؤثرتر درمان کنند.

این نانواسفنج‌های جدید، نانوذراتی از پلیمر زیست‌تخریب‌پذیر هستند که با غشاهای سلولی سلول‌های خونی نوتروفیلی پوشیده شده‌اند. نوتروفیل‌ها، بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که نخستین واکنش را در مقابل هجوم عوامل بیماری‌زا نشان می‌دهند.

زمانی که روماتیسم مفصلی ایجاد می‌شود، سلول‌های موجود در مفاصل، پروتئین‌های التهابی ایجاد می‌کنند. آزاد شدن این پروتئین‌ها، به نوتروفیل‌ها پیغام می‌دهند که وارد مفاصل شوند. این پروتئین‌ها به گیرنده‌های موجود در سطوح نوتروفیل متصل شده و آنها را وادار به آزاد کردن پروتئین‌های بیشتری می‌کنند. این کار، پروتئین‌های بیشتری را به سمت مفاصل می‌کشد.

تزریق نانواسفنج‌ها، مانع از ارسال سیگنال به نوتروفیل‌ها برای ورود به مفاصل می‌شود که در نهایت التهاب و آسیب مفصلی را کاهش می‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید