جی پلاس به نقل از انالیتیک؛

شبکه‌های اجتماعی چگونه جهان را دگرگون می‌کنند؟

شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، توییتر یا اینستاگرام امروزه بخشی از زندگی همه مردم دنیا شده به حدی که ما را به گروه‌های دوستانه وابسته کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، در حال حاضر، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به عنوان یکی از اثربخش‌ترین موضوعات جوامع امروزی مطرح می‌شوند. محققان شبکه‌های اجتماعی مرکز تحقیقاتی شبکه‌های دیجیتال، موضوع شبکه‌های اجتماعی و اثربخشی آن را بیش از 10 سال در استرالیا و مناطق اطراف آن مورد مطالعه قرار داده‌اند. 

زمانی که محققان مطالعات خود را آغاز کردند، فیسبوک در بین دانشجویان دانشکده‌های آمریکا و دانشگاه‌های سراسر دنیا طرفداران زیادی داشت اما این پدیده خیلی زود گسترش یافت و به دیگر شبکه‌های اجتماعی هم رسید. در ابتدا، شبکه‌های اجتماعی فقط در بین جوانان طرفدار داشت اما به مرور با گسترش اینترنت، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم به این گردونه پیوستند.

در این مدت، هشتگ های بسیاری در شبکه های مجازی رواج یافته اند و حتی لغات و اصطلاحات مربوط به فضای مجازی هم وارد دنیای واقعی ما آدم ها شده است. اما گزارشی که به تازگی از سوی "کمبریج انالیتیک" منتشر شده بیانگر آن است که ما نتوانسته ایم به مدینه فاضله ای که انتظارش را داشتیم دست یابیم و فضای مجازی به جای نزدیک تر کردن انسان ها، آنها را فرسنگ ها از هم دور کرده است. 

تمام رد پاهایی که از فضای مجازی در زندگی ما مشاهده می شود، بر لزوم بالا بردن سواد دیجیتال به ما هشدار می دهد. یکی از مواردی که باید در فضای مجازی رعایت کرد این است که هنگام به اشتراک گذاشتن یک پست یا مطلب، حتما در مورد آن فکر کنید که چه چیزی را با دوستانتان و با دنیا به اشتراک می گذارید. علاوه بر آن، باید به مبدا هم توجه کنید و این که چه کسانی قرار است این خبر. را دریافت کنند. 

یکی از مواردی که کاربران در دنیای مجازی بسیار با آن برخورد می کنند، گسترش شایعاتی است که پایه و اساسی ندارد و هنگام به اشتراک گذاشتن مطالب باید مراقب این قبیل اخبار بود و به گسترش این قبیل شایعات کمک نکرد. 

اما سوال اساسی که اینجا مطرح می شود، این است که این شبکه های اجتماعی تا چه زمانی قرار است در زندگی ما حضور داشته باشند؟ در حال حاضر نشانه ای از تغییر در وضع کنونی مشاهده نمی شود و کاربران زمان زیادی را در این پلتفرم ها می گذرانند و بخش اعظمی از دایره دوستی ها، رفاقت ها و ارتباطات به همین پلتفرم ها محدود می شود. 

اما عده ای از کارشناسان بر این باورند که اگر پلتفرم بهتری بتواند جایگزین پلتفرم های فعلی شود، احتمال تغییر و تحول در فضای مجازی وجود دارد. اما هر چه باشد، ما انسان ها در دنیایی زندگی می کنیم که تا حد زیادی تحت تاثیر شبکه های اجتماعی متحول شده است و ما نیز ناخواسته در این گرداب افتاده ایم.

دیدگاه تان را بنویسید