گزارش جی پلاس؛

اجداد ما بدون انگشت شست پا راه می‌رفتند؟!

محققان بر این باورند که انگشت بزرگ پای انسان آخرین عضوی از بدن بوده که تشکیل شده و قبل از شکل‌گیری آن، اجداد ما با کمک پاهای خود روی شاخه‌های درختان آویزان می‌شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، برخی محققان بر این باورند که اجداد ما زمانی که روی دو پا راه می‌رفتند، بیشتر زمان خود را روی درختان می‌گذراندند و از پاهای خود برای گرفتن شاخه‌های درخت استفاده می‌کردند. دانشمندان از مفاصل استخوان انگشت پای بستگان زنده و فسیل‌ شده انسان از جمله شامپانزه‌ها و میمون‌ها اسکن‌های سه‌بعدی تهیه کرده و آنها را با اسکن پای انسان‌های امروزی مقایسه کردند.

محققان سپس اطلاعات به دست آمده را در درخت تکاملی قرار داده و زمان‌بندی و ترتیب وقوع رویدادهایی را نشان می‌دهند که باعث شکل‌گیری پا در انسان شد. آنها در یکی از مهم‌ترین یافته‌های خود به این موضوع دست یافتند که شکل فعلی استخوان‌ها در انگشت بزرگ پای انسان به گونه‌ای است که نشان می‌دهد در مقایسه با استخوان‌های دیگر، دیرتر شکل گرفته است.

در واقع، دانشمندان بر این باورند که توانایی راه رفتن و دویدن انسان‌ها به دلیل ویژگی مهمی است که پای انسان‌های امروزی دارد و آنها را به موجوداتی توانمند تبدیل کرده است. برای کارآمدی بیشتر، استخوان‌های پا ابتدا باید به گونه‌ای سازگار در می‌آمد تا بتواند نیازهای یک انسان دو پا را مرتفع کند و نوع تکامل‌یافته‌ آن، چیزی است که امروز شاهد آن هستیم.

انگشت شست پا از نظر مکانیکی نقش سیار مهمی در راه رفتن ایفا می‌کند و به طور قطع اگر بعد از انگشتان دیگر پدید نمی‌آمد، به تکامل امروزی نمی‌رسید. اما نکته‌ای که باقی می‌ماند، این است که اجداد انسان‌ها، با توجه به فقدان انگشت شست پا، چگونه راه می‌رفتند؟!

دیدگاه تان را بنویسید