گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سردار موحدی: از هر فرصتی که می توانیم برای شناساندن امام(س) استفاده کنیم

نگاه امام فقط به مردم ایران، شیعیان و مسلمانان نبود. بلکه نگاه امام یک نگاه عمیق و اساسی به جهان بود. یعنی امام دلش می خواست که جهان کمونیسم هم مسلمان شود. امام جهان کمونیسم را که اصلا اعتقادی به خدا ندارد، به توحید دعوت کرد. تعلق امام به همه جهان است. همین طوری که قرآن پیامبر اکرم(ص) را «رحمة للعالمین» می داند، امام هم که از فرزندان پیامبر است، این نگرانی ها را داشت.

مسئول کمیته نیروهای مسلح ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی با اشاره به نگاه عمیق و اساسی امام به جهان، گفت: مستضعفین و مبارزین عالم، که ضد نیروهای استکباری عالم کار می کردند، هم جزو اصلی ترین دل نگرانی ها و اهداف امام بود. امام می فرمودند من دست همه آزادی خواهان جهان که علیه مستکبران و نیروهای استکباری جهان مبارزه می کنند را می فشارم. پس دید امام خیلی وسیع بود.

آنچه در ادامه می آید مشروح گفت و گوی خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی با سردار محمدرضا موحدی است:

به عنوان مقدمه، برای ما بفرمایید که در کمیته نیروهای مسلح چه برنامه هایی در راستای سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) داشتید؟

ما در کمیته نیروهای مسلح برنامه های متعددی داشتیم. یک سری برنامه ها مثل ادای احترام فرماندهان عالی رتبه، مسئولان و نمایندگی های ولی فقیه در نیروهای مسلح به ساحت مقدس حضرت امام، که در روزهای منتهی به 14 خرداد و عمدتا در هفته منتهی به آن انجام شده است. از برنامه های تقریبا نیمه متمرکز دیگری که در نیروهای مسلح اتفاق افتاد، بازدیدهایی بود که معمولا پرسنل و نیروهای وظیفه از حسینیه جماران و بیت امام داشتند.

 

گزارش تصویری>>>تجدید بیعت نیروهای مسلح با آرمان‌های امام خمینی(س)

 

 مشارکت نیروهای مسلح در سایر برنامه های مربوط به بزرگداشت امام خمینی(س) به چه صورت است؟

مشارکت نیروهای مسلح در مراسم بزرگداشت حضرت امام در زمینه های مختلف، از جمله مبحث حفاظت، صورت می گیرد. این مراسم مهمترین مراسمی است که تقریبا تمامی مسئولین عالی رتبه جمهوری اسلامی در آن شرکت می کنند. مقام معظم رهبری سخنران این مراسم هستند، رؤسای قوا، وزراء و نمایندگان مجلس در این مراسم شرکت می کنند و سنگین ترین مراسم امنیتی کشور در طول سال است؛ و حفاظت آن بر عهده نیروهای مسلح و خصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای انتظامی و پوشش های هوایی بر عهده ارتش جمهوری اسلامی است.

معمولا بیش از یک میلیون زائر شهرستانی در مراسم بزرگداشت امام حضور دارند. سه سال گذشته که این مراسم در ماه مبارک رمضان قرار داشت، تعداد این افراد بنا بر سیاست هایی که وجود داشت به حدود 300 هزار نفر رسید  که به دلیل روزه دار بودن مردم، تنها از شهرهای نزدیک تهران افراد به حرم امام می آمدند. ساماندهی حمل و نقل این افراد نیز بر عهده سپاه پاسداران و سازمان بسیج است.

از جمله برنامه های دیگری که نیروهای مسلح در آنها مشارکت دارند ستاد گمشدگان است، در بحث بهداشت، درمان و پوشش درمانی مراسم بزرگداشت امام همگام با وزارت بهداشت مشارکت دارند و یگان های تشریفات نیروهای مسلح در این برنامه مشارکت دارند. یعنی تقریبا می توانیم بگوییم که در اکثر برنامه های سالگرد ارتحال حضرت امام نیروهای مسلح یا مثل بحث حفاظت نقش اصلی را دارند و یا مشارکت های خیلی جدی و فعال دارند.

در ستادهای استانی برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت امام هم عمدتا نیروهای مسلح، و خصوصا سپاه پاسداران و بسیج مشارکت دارند. برنامه های رادیو و تلویزیونی، برگزاری مسابقات فرهنگی از وصیت نامه و آثار حضرت امام، برپایی نمایشگاه های فرهنگی با ارائه یارانه، برگزاری مراسم بزرگداشت امام در شهرک های مختلف سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع در سطح کشور و در تمام ستادهای اصلی، فرعی و پادگان های کشور از جمله این برنامه ها است.

 

آماری هم از تعداد این مراسم ها دارید؟

در تمام پادگان های ارتش، سپاه، پاسگاه های نیروی انتظامی، بدون استثناء مراسم بزرگداشت امام برگزار شده؛ که بعضی از آنها شب 14 خرداد و برخی دیگر روز 14 خرداد بوده است.

 

چقدر به برگزاری مراسم بزرگداشت امام در مناطق مرزی توجه داشته اید؟

در ابلاغیه های کمیته نیروهای مسلح ستاد مرکزی بزرگداشت امام، هر سال بر مناطق مرزی و جزایر تأکید داریم. امسال جزایر را مقداری قوی تر تأکید کردیم. چون به هر حال امسال حساسیت هایی در ارتباط با آمریکا و تحریم ها هست، در این مناطق مقداری پر شورتر و قوی تر برخورد کردیم.

سردار موحدی

ظاهرا برنامه خوبی هم در جزیره خارک برگزار شده که شما هم در آن حضور داشته اید. جزئیات این مراسم را برای ما می فرمایید؟

جزیره خارک یک جزیره کوچک ولی استراتژیک است. یعنی هم به لحاظ نظامی و هم به لحاظ ذخیره و صادرات نفت استراتژیک است. در زمان دفاع مقدس هم به دلیل اینکه یک جزیره استراتژیک بوده مکررا مورد بمباران رژیم صدام قرار گرفت و هم نیروهای مسلح و هم نیروهای مرتبط با سیستم نفت کشور، در این منطقه شهدای زیادی دادند.

امسال هم به مناسبت سی امین سالگرد ارتحال حضرت امام، مراسم نسبتا خوبی در مسجد حضرت ولی عصر(عج) این جزیره برگزار شد و از ما هم دعوت کردند که در این مراسم شرکت کنیم. صبح 14 خرداد ما پرواز داشتیم و پرواز ما با نقص فنی مواجه شد و حدود دو ساعت در هواپیما نشستیم تا نقص فنی هواپیما برطرف شود. بعد از ظهر روز 14 خرداد، تقریبا همزمان با مراسم تهران، آنجا هم مراسم شروع شد. سخنران این مراسم من بودم و مداحی را هم از استان خراسان دعوت کرده بودند. تقریبا مسئولین منطقه از جمله امام جمعه، بخشدار، فرمانده سپاه، فرمانده نیروی انتظامی، مسئولین نفتی منطقه و تعداد قابل توجهی از مردم بومی در این مراسم حضور داشتند.

 

گزارش تصویری>>> مراسم بزرگداشت امام خمینی(س) در جزیره خارگ

 

استقبال مردم از این برنامه را چطور دیدید؟

به تناسب جمعیتی که در جزیره حضور دارند، مراسم خوبی بود و بانوان نیز حضور قابل توجهی در این مراسم داشتند.

 

انتخاب جزیره خارک دلیل خاصی داشت؟

شاید ما دلیل خاصی برای حضور در خارک نداشتیم. جزیره خارک یکی از جزایر حساس آنجا است؛ ابوموسی و جزایر تنب بزرگ و کوچک هم هستند. بعضی از این جزایر به لحاظ نظامی و بعضی از آنها به لحاظ نفتی استراتژیک هستند. جزیره خارک از جمله جزایری است که به دلیل مخازن و صادرات نفت حساسیت خاصی دارد.

در مراسم سالگرد ارتحال امام و مراسم های مختلف مثل سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید به این گونه مناطق توجه بیشتری شود. چون رفت و آمد کشتی های خارجی به آن مناطق بیشتر است، هرچه این مراسم باشکوه تر باشد و پوشش صوتی و تصویری مناسب تری داشته باشند، در چشم بیگانگان هم نمود بیشتری دارد.

یکی دیگر از کارهایی که در کمیته نیروهای مسلح معمولا هر سال انجام می شود، توزیع آثار مربوط به حضرت امام در خلیج فارس و خلیج عدن است؛ که معمولا این موارد را با یک سری امکانات در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی می گذاریم و بین شناورهای خارجی توزیع می کنند.

 

در این مراسم در خصوص چه موضوعاتی سخنرانی داشتید؟

محور اصلی سخنرانی من این بود که با توجه به اینکه امام مقتدا و رهبر ما بود و الآن هم رهنمودهای امام راهگشای ما است. مقام معظم رهبری فرمودند «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست» و ایشان مکرر فرموده اند که ما ادامه دهنده راه امام هستیم؛ و واقعا همین طور بوده است. ما باید شناختی از امام داشته باشیم.

من یک بُعد از شخصیت امام، یعنی دل نگرانی های ایشان را مطرح کردم. امام به چه گروه، جامعه و یا کشوری تعلق داشت؟ آیا امام چون در خمین به دنیا آمده تنها به خمین تعلق داشت؟! آیا امام چون در ایران بود به کشور ایران تعلق داشت؟! آیا امام چون شیعه بود به شیعیان تعلق داشت؟! آیا امام چون مسلمان بود به مسلمانان تعلق داشت؟! اصلا جامعه هدف امام چه کسانی بودند؟

این محور بحث من بود و آنجا گفتم که امام انقدر دید باز و عظمت داشت که نگران همه آحاد جهان بود. امام تعلق به یک کشور نداشت و حتی تنها به مسلمین تعلق نداشت.

سردار موحدی

چقدر ضرورت دارد که الآن به ابعاد مختلف زندگی و شخصیت امام بپردازیم؟

اگر ما اعتقاد داریم که امام پیاده کننده اسلام و پیاده کننده قرآن در عصر حاضر هست، باید ابعاد وجودی امام را کاملا بدانیم. ندانستن تعلقات امام باعث می شود که ما کوته بین شویم. مثل افرادی که پدرشان را فقط متعلق به خانه خودشان می دانند و اگر این پدر کمک ناچیزی به فقیران کرد را هم می گویند چرا داده ای؟ دید این بچه کم است و فقط خانه را نگاه می کند.

امام نگران همه جهان بود. حجتش این است که امام هیأتی را متشکل از آیت الله جوادی آملی، دکتر لاریجانی و خانم دباغ به شوروی سابق فرستادند. در واقع امام جهان کمونیسم را به توحید دعوت کرد. متقابلا هم نماینده گورباچف به ایران آمد و داستان شیرینی هم دارد.

بنابر این نگاه امام فقط به مردم ایران، شیعیان و مسلمانان نبود. بلکه نگاه امام یک نگاه عمیق و اساسی به جهان بود. یعنی امام دلش می خواست که جهان کمونیسم هم مسلمان شود. امام جهان کمونیسم را که اصلا اعتقادی به خدا ندارد، به توحید دعوت کرد. تعلق امام به همه جهان است. همین طوری که قرآن پیامبر اکرم(ص) را «رحمة للعالمین» می داند، امام هم که از فرزندان پیامبر است، این نگرانی ها را داشت.

دومین تعلق فکری امام به حمایت از مسلمین و همه مستضعفین عالم بود. حمایت امام از مردم فلسطین مربوط به یک زمان خاص نبود. امام از آغاز نهضتشان از فلسطین حمایت می کردند. امام در دوران تبعید در نجف هم از فلسطینی ها حمایت مادی و معنوی می کردند. بعد از انقلاب هم این کار انجام شد.

مستضعفین و مبارزین عالم، که ضد نیروهای استکباری عالم کار می کردند، هم سومین دل نگرانی و هدف امام بود. امام می فرمودند من دست همه آزادی خواهان جهان که علیه مستکبران و نیروهای استکباری جهان مبارزه می کنند را می فشارم. پس دید امام خیلی وسیع بود و یک آدم ساده و یک مرجع تقلید متعلق به یک کشور نبود.

البته به طور طیبعی امام رهبر کشوری بود که در آن انقلاب شده بود و رهبر مردمی بود که به دنبال امام حرکت کرده و شاه را سرنگون کرده بودند. مکرر می فرمود ما خادم این ملت و پا برهنه ها هستیم.

بنابر این اگر تعلقات امام  را بدانیم و امام را به عنوان یک رهبر برجسته الهی بشناسیم، آن وقت جامعه ای که خودش را پیرو امام می داند هم نگاهشان متعالی خواهد بود؛ و نگاهشان دیگر خانگی، ده، شهرستان، شهر و کشور نیست و نگاه جهانی است. به همین دلیل همه مسلمانان ایران را دوست داشتند. من در خارک گفتم حدود 20 سال پیش در بعثه مقام معظم رهبری در مدینه نشسته بودیم و دیدیم دوستان ما با یک جوان هندی به نام دکتر سعید احسن به آنجا آمدند. ایشان خیلی به امام علاقمند بود. این دکتر دندانپزشک اهل سنت ساکن هندوستان که حتی شیعه نیست که امام مرجع تقلید او باشد، به من گفت که خودش را از یاران امام خمینی(س) می داند. به خاطر اینکه همان سالی به دنیا آمده که امام فرمود «سربازان من در گهواره ها هستند».

این فرد دیده که امام حامی همه مسلمانان، مستضعفین و فلسطین است و این طور به امام علاقمند شد. بعد هم من سخن امام را با او مطرح کردم که فرموده مسلمانان باید امپراتوری جهان اسلام را برپا کنند. من توضیح دادم که مسلمانان پارامترهای مختلف برای امپراتوری شدن جهان اسلام را دارند. یعنی هم نیروهای هوشمند و جمعیت زیادی دارند، هم منابع و معادن بسیار غنی در کشورهای آنها هست و هم مناطق سوق الجیشی زیادی مثل خلیج فارس و تنگه هرمز را دارند. یعنی اگر وحدت و اتحاد لازم را داشته باشند این امکان وجود دارد که مسلمانان امپراتوری جهان اسلام شوند.

 

من اطلاع دارم که در شهرهای کشورهای مختلف هم مراسم بزرگداشت امام برگزار شده است. اینکه ما بتوانیم در شهرهای مرزی کشور خودمان و حتی شهرهای دیگر کشورها بزرگداشت امام را برگزار کنیم چقدر به جهانی شدن پیام امام کمک می کند؟

خوشبختانه الآن فضای مجازی، علی رغم مشکلات و عیب هایی که دارد، محاسنی هم دارد. یکی از محاسنش این است که تصاویر و فیلم های امام در فضای مجازی زیاد است. البته علاوه بر فضای مجازی، ما از هر فرصتی که پیش می آید باید برای انتشار اندیشه های امام استفاده کنیم. چون شخصیتی بالاتر از امام در قرن حاضر، و بلکه در قرون متمادی بعد از دوران غیبت حضرت ولی عصر(عج)، نداریم. کسی که مجتهد، مرجع تقلید، عارف، فیلسوف و سیاستمدار شجاع و خود ساخته باشد را واقعا نداریم.

بنابر این ما باید از هر فرصتی که می توانیم برای شناساندن امام استفاده کنیم. چون اگر شخصیت های گذشته را مطرح کنیم ممکن است بگویند او در دوران گذشته بوده و در این شرایط نمی توانست کاری انجام دهد. امام متعلق به این دوران بود و نهضتی را در این دوران ایجاد کرد. لذا هرچه ما بتوانیم در مناطق مرزی و کشورهای دیگر در راستای ترویج اندیشه های امام تلاش کنیم ارزشمند است. خوشبختانه رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی در اکثر کشورها هم مراسم بزرگداشت امام را به خوبی برگزار می کنند. البته جا دارد که خیلی بیشتر از اینها کار شود. ولی همین مقدار هم اثرات خوبی دارد.

شخصیت امام به حدی است که اگر مردم او را بشناسند بسیار به او علاقمند می شوند و او را بسیار دوست خواهند داشت. نمونه آن همین دکتر سعید احسن که برای شما مثال زدم که می گوید من خودم را از یاران امام می دانم. ما از این آدم ها در جهان اسلام کم نداریم. حتی در جهان غیر اسلام هم از این افراد کم نداریم. علاوه بر کمیته نیروهای مسلح، مسئولیت کمیته ادیان الهی ستاد مرکزی بزرگداشت امام با من است. ما برای چهار اقلیت موجود در ایران، یعنی زرتشتی ها، کلیمی ها، ارامنه و آشوریان، برنامه های متعددی در ایام سالگرد امام داریم و خود آنها هم برنامه های مفصلی را برای حضرت امام دارند.

 

گزارش تصویری>>>مراسم بزرگداشت امام خمینی(س) در آدریان زرتشتیان

گزارش تصویری>>> مراسم بزرگداشت امام(س) از سوی انجمن کلیمیان

گزارش تصویری>>> مراسم بزرگداشت امام خمینی(س) در کلیسای «سرکیس مقدس»

 

هاخام گلستانی تا چند سال پیش رهبر کلیمیان ایران بود و الآن دکتر همامی رهبر دینی کلیمیان ایران است. هاخام گلستانی زمانی که رهبر کلیمیان ایران بود گفت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جوانان یهودی و کلیمی که تبدیل به یک سری جوان بی توجه به دین شده بودند هم متدین شدند. یعنی امام و انقلاب امام این اثر را در آنها هم داشت.

امام شخصیت بسیار بزرگی دارد که هنوز شناخته نشده است. اگر هم گفته شده، بعضی ابعاد و برای بعضی افراد گفته شده است. جای سال ها وقت و میلیون ها اوراق کاغذ و صدها هزار ساعت سخنرانی و همایش و بحث در ابعاد وجودی امام هنوز خالی است و جا دارد که این کار انجام شود. علی رغم همه تلاش هایی که می شود، هنوز جا دارد که روی ابعاد مختلف وجودی و شخصیت حضرت امام کار شود.

اگر کسی به عنوان پیرو حضرت امام همین نکته ای که من گفتم را بپذیرد، به قدری دیدش را وسیع می کند که منحصر به یک جای کوچک نمی شود و به فکر دعوت کل جهان به توحید و حمایت از مظلومین عالم می رود. اگر به فکر آن مسائل باشد، مقداری مضیقه ها را هم تحمل می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.