اگر نقطه ای بتواند به انقلاب، نظام، اندیشه امام، اندیشه سیاست دینی، تشیع سیاسی و روح سیاسی جامعه ضربه بزند، بیش از هرچیزی ناکارآمدی مسئولین نظام است.

مراسم تجدید میثاق شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری تهران با آرمان های امام خمینی(س) پیش از ظهر امروز(یکشنبه 12 خرداد ماه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در حسینیه جماران برگزار شد.

یادگار امام در این دیدار با تأکید بر مسئولیت یکایک افراد جامعه در بالا بردن کارآمدی نظام، گفت: از دید من بزرگترین انتظار امام، شهدا، مجاهدین اسلام و پیامبر اسلام(ص) از یکایک ما این است که مقداری بیشتر تلاش کنیم و مجموعه را کارآمدتر کنیم.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در این مراسم طی سخنانی کوتاه گفت: اگر بعد از 30 سال به این فکر کنیم که چه وظیفه ای نسبت به امام به عنوان مقتدا و رهبر کبیر انقلاب داریم، یا به تعبیر دیگر اگر بگوییم چنانچه امام امروز در قید حیات بودند چه تقاضایی از یکایک ما داشتند و یا به بیان دیگری اگر امام امروز می خواستند با جامعه صحبت کنند، آنها چه انتظاری دارند؟ به نظر من پاسخ آن، تببین و بالا بردن و نشان دادن کارآمدی نظام اسلامی است.

یادگار امام افزود: اگر نقطه ای بتواند به انقلاب، نظام، اندیشه امام، اندیشه سیاست دینی، تشیع سیاسی و روح سیاسی جامعه ضربه بزند، بیش از هرچیزی ناکارآمدی مسئولین نظام است. البته نظام چیزی غیر از یکایک شما نیست. یعنی حقیقتی ورای مسئولین و کسانی که تصدی امور دارند وجود ندارد. مثل داستان عطار که دنبال سیمرغ می گشت و سیمرغ چیزی غیر از همان مرغان نبود؛ لذا اینکه انسان به دنبال یک نظامی خارج از وجود یکایک ما باشد کار غلطی است.

وی اظهار داشت: نظام همین مجموعه ای است که شما هم یکی از اجزای آن هستید؛ یکی از کسانی هستید که آن را به وجود آورده اید و امروز آن را نمایندگی می کنید. در هر نقطه ای هستیم، برای ادای دین به خون هایی که ریخته شد و زحماتی که پیشینیان کشیدند تا این نهال امروز بارور شود، هرکسی یک گام به جلو بردارد. اگر قرار است کارآمدی این مجموعه بالا برود، همه برخیزیم و قدمی پیش نهیم.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه کارآمدی را باید از همه بخش ها شروع کرد، ادامه داد: یکی از آنها شهرداری است که بخشی را در اختیار دارد. چندان نباید به بیرون نگاه کرد. مجموعه نظام همین  تک تک ما و شما هستیم. لذا امروز در بُعد کارآمدی نظام هرچه بیشتر بکوشیم. از دید من بزرگترین انتظار امام، شهدا، مجاهدین اسلام و پیامبر اسلام(ص) از یکایک ما این است که مقداری بیشتر تلاش کنیم و مجموعه را کارآمدتر کنیم.

محسن هاشمی: ابعاد فکری و تحلیلی​ امام و یارانشان باید به نسل های جدید منتقل شود

محسن هاشمی رفسنجانی نیز در این مراسم گفت: 30 سال از ارتحال امام گذشته و 30 سال معادل یک نسل فرض می شود. یعنی اگر نسلی اول انقلاب تازه به دنیا آمده، می شود گفت بار عاطفی حضور امام و یاران ایشان را بعید است که بتوانند حس کنند و آنچه مهم است، قطعا انتقال ابعاد فکری و تحلیلی ایشان است که باید روی آن کار جدی تری شود و جامعیت امام برای جوانترها کاملا تبیین شود. اگر ما این جامعیت را تحلیل و تفسیر نکنیم نمی توانیم علل اثرگذاری ایشان را در مسیر انقلاب و مردم تحلیل کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در تاریخ شخصیت های بسیار بزرگی داشته ایم، افزود: امام پنج شاخصه بزرگ دارد؛ فقیه، فیلسوف، عارف، اخلاقمدار بزرگ بود و مهمتر از همه اینها، تعاملات اجتماعی که ایشان می توانستند با جامعه برقرار کنند شاخصه ویژه ای به ایشان داده بود؛ که اگر درست تبیین شود می توان آثار ماندگاری و اثرگذاری ایشان را در نسل جوان امروز تبیین کنیم و آگاهی بیشتری به آنها دهیم.

وی در خصوص میراث اصلی امام اظهار داشت: آن چیزی که بسیار مهم است و می شود گفت که اصلی ترین آثار ایشان است، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و نظریه ولایت فقیه است. لازم است که ما در 40 سالگی انقلاب به این موضوع هم بپردازیم و ببینیم که در چه شرایطی قرار داریم. آیا تمام مسائلی که در مورد ولایت فقیه و نظام اسلامی مطرح می کردند مورد پسند جامعه هست؟ اگر هست چگونه گسترش پیدا کند و اگر نیست تبیین شود و اگر اشکالی وجود دارد یا درست اجرا نشده، بتوانیم آن را طوری اجرا کنیم که این اثرگذاری و ماندگاری را در جامعه حفظ کنیم؛ به صورتی که هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت آن بررسی و اگر مسائل و مشکلاتی هست، برطرف شود.

هاشمی رفسنجانی با ذکر یاد یاران امام و شهدا، گفت: بین آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی و امام خمینی(س) رابطه مرید و مرادی بسیار جدی بود و من به عنوان فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی  این احساس را داشتم که مبنا و رمز و راز این رابطه خصلت اعتدالی هر دو این بزرگواران بود. یعنی امام خصلت اعتدالی خودشان را به آیت الله هاشمی رفسنجانی منتقل کرده بودند و این حس را داشتم که ایشان این حس را درک کرده است.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: تنها راه خروج از مشکلات ما همین مسیر اعتدال است و من امیدوارم شما نیز این مسیر را دنبال کنید تا جامعه از مشکلاتی که ایجاد شده عبور کند و به رفاهی که به مردم قول داده ایم برسیم.

شهردار تهران: امام می فرمودند مادامی که این مردم را دارید از هیچ چیزی نترسید

پیروز حناچی نیز در این مراسم گفت: امام بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بودند. تئورسین و پایه گذار این نظام و همچنین یکی از اصلی ترین ارکان بنیانگذاری شوراهای کشور بودند. تمام تصمیمات امام در یک اتاقی گرفته می شد که در اوج سادگی بود اما اوج تأثیرگذاری را هم داشت. یاد ایشان را گرامی می داریم و یک بار دیگر به نصایح ایشان توجه می کنیم.

شهردار تهران افزود: ایشان می فرمودند مادامی که این مردم را دارید از هیچ چیزی نترسید و بترسید از روزی که مردم پشت این نظام را خالی کنند؛ و همواره باید ترسید.

وی اظهار داشت: تمام تلاش ما و همکارانمان در شهرداری تهران این است که راحتی را در این شرایط سخت برای هموطنانمان فراهم کنیم. حضرت امام در حقیقت بنیانی را گذاشتند که خیلی زود در معرض هجمه قرار گرفت. ما تجربه هشت سال دفاع مقدس را داشتیم و کسانی که تا لحظه آخر به عشق نظام و به عشق ایشان مقاومت می کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.