وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اعتماد امام نسبت به مردم، گفت: اگر امام به عنوان یک مرجع دینی نبود، در حوزه هنر خیلی مشکل داشتیم. اگر رهبر دیگری از بافتی غیر از امام حرکت می کرد جامعه ایرانی در بحث هنر دچار اختلافات جدی می شد. اگر امام مجال را در بحث موسیقی باز نمی کردند، ما در حوزه موسیقی اختلافات وسیعی داشتیم. اینها به نگاه خاص فقهی امام بر می گردد که می توانست حرف مشروعیت ساز بزند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی؛ سید عباس صالحی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی گفت: امام روح الهی در زمانه ما بود و همچنان نفس او باعث حیات اجتماعی ما می شود و همان طور که زمان می گذرد، آثار و سطوح این روح منوّر روشن تر می شود و گرچه ۳۰ سال از ارتحال ایشان گذشته، ولی نفس و روح امام همچنان پر تشعشع است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب دینی بود، ادامه داد: امام هم به عنوان یک مرجع و رهبر دینی شناخته می شود. اگر رهبر دینی انقلاب اسلامی امام نبود و در ساحت دیگری مسیر طی می شد، انقلاب چه مسیر دیگری را می توانست طی کند؟ امام با توجه به نگاه فقهی و اسلام شناسی خود، وحدت را هم در ایران و هم در جهان اسلام می خواست.

وی افزود: از ابتدای رهبری انقلاب به شکل ویژه ای وحدت امت اسلامی برای امام مهم بود ۴۰ سال با این نگاه زندگی کردیم تا منجر به این شد که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اهل سنت ۷۵ درصد مشارکت کردند. جریان اهل سنت و فرقه های اسلامی که اقلیت بودند احساس کردند با نگاه امام در مسیر شهروندی ایران جایگاه دارند. این نگاه امام بود که حق هویت اجتماعی دارند و امام از منظر یک مرجع تقلید این نگاه را به عنوان یک مبدا ایدئولوژیک انقلاب اسلامی جا انداخت.

 

گزارش تصویری>>> دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارشاد با سید حسن خمینی

 

صالحی در خصوص نگاه امام به مردم اظهار داشت: مسأله مردم از زاویه های مختلف برای امام خیلی مهم بود. یک نکته آن اعتماد به مردم بود و هیچ زمانی امام نسبت به مردم بی اعتماد نشد. شهید مطهری وقتی که از پاریس برگشت گفت که چهار ایمان در امام دیده است. من می خواهم ضلع پنجم ایمان به مردم هم اضافه کنم.

وی افزود: در کنار این اعتماد به مردم، رأی و جایگاه مردم در نظام سازی سیاسی بود. امام اعتقاد داشت که رأی مردم باید تأثیرگذار باشد. سال 58 ما چهار انتخابات داشتیم و این انقلاب های جهان بی سابقه است. امام مردم را با همه وجود در مسائل دخیل می کرد. رهبری دینی که چنین نگاهی به مردم داشت خیلی کمک به جمهوری سازی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نکته سوم در نوع نگاه امام را نوع نگاه امام به مسأله زنان دانست و گفت: نوع نگاه امام به مسأله زنان در آنچه این 40 سال اتفاق افتاده مؤثر بوده و امام در جهان بینی فقهی خود انرژی این 50 درصد از جامعه را آزاد کرد و در مقابل جریان هایی که سعی داشتند با نگاه سنتی به زنان آنها را محدود کنند، مقابله کردند. اینکه حضرت امام از جایگاه زنان دفاع کرد تأثیر زیادی در زندگی 40 ساله ما داشته است.

وی یادآور شد: در حوزه فرهنگ و هنر حضور زنان کاملا محسوس است. قبل از انقلاب ناشر و کارگردان زن نداشتیم. بعد از انقلاب چندین کارگردان زن داریم. اگر نگاه حضرت امام به حوزه زنان نبود، مسیر انقلاب اسلامی در رابطه با آرایش جنسیتی زنان خیلی می توانست تغییر کند.

صالحی تأکید کرد: اگر امام به عنوان یک مرجع دینی نبود، در حوزه هنر خیلی مشکل داشتیم. اگر رهبر دیگری از بافتی غیر از امام حرکت می کرد جامعه ایرانی در بحث هنر دچار اختلافات جدی می شد. اگر امام مجال را در بحث موسیقی باز نمی کردند، ما در حوزه موسیقی اختلافات وسیعی داشتیم. اینها به نگاه خاص فقهی امام بر می گردد که می توانست حرف مشروعیت ساز بزند.

وی ادامه داد: در اوج منازعات سیاسی امام یک بحث هنری را مطرح می کنند و پایه ای می شود که سینمای بعد از انقلاب شکل بگیرد. امام توانست به مسیر سینما جان و روح تازه بدهد. در شاخه های دیگر هنر همین طور است. هنوز مدیون نگاه امام و آن روح ملکوتی هستیم و هنوز با آن نفس زنده ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.