دراین مطلب آمده است: اسکیت، ورزشی است که برخی از آن به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل استفاده می کنند. اما با وجود علاقه مندان به این رشته، هنوز استان در این ورزش پیشرفتی نداشته است و شاید با توجه به شرایط موجود تمایلی هم به پیشرفت ندارد. این در حالی است که هنوز هم عصرها و شب ها در بوستان های شهر عده ای جوان، نوجوان و کودک را می توان دید برای تفریحی پا در اسکیت کرده اند و به این ورزش مشغول هستند.نبود هیئت فعال در این رشته سبب شده است آگاهی بسیاری از خانواده ها از نوع کفش اسکیت یا اسکیت بورد انتخاب شده برای فرزندشان کافی نباشد و ناخواسته سبب وارد آمدن به فرزندان شود یا گاهی هم کودکانی دیده می شوند که فقط یک کفش اسکیت به پا دارند و مانند اسکیت بورد از آن استفاده می کنند.
فعال نبودن هیئت اسکیت، سال گذشته در صفحه ورزش روزنامه سیستان و بلوچستان بررسی شد که مهران تاجگی رئیس هیئت اسکیت استان نبود زیرساخت های لازم از جمله پیست استاندارد تخصصی را مهم ترین دلیل آن دانست و اعلام کرد: در ایران فقط شش استان به طور مداوم و حرفه ای ورزش اسکیت را مطرح کرده اند اما آن ها نیز با مشکلات فراوانی مواجه هستند، به همین دلیل بی توجهی به اسکیت را نمی توان مختص سیستان و بلوچستان دانست.
وی افزود: یکی از ملزومات این ورزش به ویژه در رشته اسکیت، سرعت، داشتن پیست استاندارد و زمین مناسب است که استان از آن محروم بوده و تنها در دهکده المپیک مکانی برای تمرین اسکیت بازها مشخص شده است که متأسفانه نه تنها از استانداردهای لازم برخوردار نیست بلکه آسفالت مناسبی برای تمرین ندارد، برای رفع این مشکل پس از پیگیری های مستمر اداره کل ورزش و جوانان زمینی برای ساخت پیست هیئت اختصاص پیدا کرد اما به دلیل نداشتن بودجه کافی امکان احداث آن وجود ندارد زیرا هزینه های ساخت زیاد است و این هیئت حتی امکان تهیه کفش اسکیت مناسب را نیز ندارد و نمی‌تواند این امر را محقق کند.
وی بیان کرد: برای ایجاد فضاهای مناسب در شهر، مکاتبات و جلسات متعددی با شهرداری برگزار و مقرر شد در برخی پارک ها از قبیل فرهنگیان و سرداران شهید، فضایی برای ورزش اسکیت در نظر گرفته شود اما با تغییرهای انجام شده در حوزه شهرداری این وعده‌ها نیز فراموش شد و مکان استانداردی برای اسکیت معرفی نشد تا بتوان علاوه بر تمرین و آموزش از میان علاقه‌مندان استعدادیابی انجام داد. ولی با این وجود پس از پیگیری های متعدد مکانی در پارک سرداران شهید برای اسکیت در نظر گرفته شد که به هیچ عنوان برای این ورزش مناسب نیست. این وعده ها، خبرهای خوش برای اسکیت بازان بود اما بسیاری معتقدند شرایط همچنان مانند گذشته است و این رشته فعالیت ملموسی در استان ندارد. این گلایه ها سبب شد با رئیس هیئت اسکیت استان درباره آخرین وضعیت هئیت تماس گرفته شود اما «تاجگی» طی یک هفته تماس به دلایل مختلف امکان پاسخ گویی نداشت و سرانجام معاون ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان درباره شرایط فعلی این هیئت شفاف سازی کرد.
نبود زیرساخت های لازم برای اسکیت
معاون ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان به خبرنگار ما می گوید: برخی رشته هایی ورزشی تجهیزات و امکانات مورد نیازی را می طلبد که اسکیت نیز از این دسته به شمار می رود اما به توجه به شرایط استان این زیرساخت ها فراهم نشده است به همین دلیل نمی توان از اسکیت بازان استان توقع زیادی داشت در حالی که دیگر رشته های زیر مجموعه این هیئت از جمله بانوان رول بالیست استان حتی توانستند سال گذشته مقام کشوری به ارمغان آورند.
«ادهم کرد» می افزاید: رشته رول بال و کانگوجامپ از جمله ورزش های زیر مجموعه این هیئت است که از سال گذشته توسط دو باشگاه فعالیت خود را آغاز کرد و عملکرد مناسبی هم از خود نشان دادند اما در اسکیت و اسکیت بورد نبود زیرساخت های مناسب مانع از رونق و پیشرفت شده است و این مشکل در همه نقاط استان خود نمایی می کند. وی بیان می کند: اسکیت، رشته ای صد در صد تخصصی است و باید تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد به همین دلیل در میان 31 استان 12 استان در این رشته فعالیت دارند و فقط سه زمین خاص این ورزش در کشور وجود دارد بنابراین باید این ورزش را از ورزش های ضعیف در کشور قلمداد کرد.
نبود اسکیت در جمع رشته های هدف
وی می افزاید: با توجه به پهناوری کشور و پراکندگی استعدادهای ورزشی، طرحی برای معرفی ورزش های هدف در هر استان اجرا شد که بر اساس آن با توجه به استعدادهای موجود و شرایط منطقه ورزش هایی به عنوان رشته های هدف استان معرفی شد و استان موظف است بر این ورزش ها سرمایه گذاری کند.
وی بیان می کند: کبدی، بدمینتون، وزنه برداری، دو‌و‌میدانی، کشتی فرنگی، ورزش های ساحلی و آبی، والیبال و تکواندو رشته های هدفی است که برای استان در نظر گرفته شده و براساس این بخش نامه دیگر رشته ها در مجموعه ورزش های همگانی قرار می گیرد و اسکیت نیز در این دسته قرار گرفته است.
کرد می گوید: برای توسعه ورزش هایی مانند اسکیت، اسب سواری و کوهنوردی لوازم سنگینی مورد نیاز است و باید ابتدا زیرساخت های لازم برای توسعه آن ها در استان فراهم شود و در این راه اگر سرمایه مورد نیاز وجود نداشته باشد و باشگاه ها وارد عمل نشوند مشکل های موجود رفع نمی شود. وی بیان می کند: علاقه نداشتن به باشگاه داری واحدهای تولیدی و صنعتی و عدم تمایل ورود بخش خصوصی به ورزش از مهم ترین مشکل هایی است که ورزش قهرمانی استان با آن دست و پنجه نرم می کند و اگر این نگاه به ورزش تغییر کند و بخش خصوصی وارد عمل شود شرایط ورزش قهرمانی در استان تحول مهمی خواهد داشت.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.