نصیر احمد ملازهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نخستین جشنواره ملی موسیقی کمالان روز جمعه 9 شهریور ماه جاری در چابهار آغاز بکار می کند.
وی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش ملی و استانی برگزار می شود، ادامه داد: در بخش تک نوازی استانی تاکنون 66 نفر در هشت رشته ساز رباب، قیچک سیستانی، قیچک بلوچی، بنجو، دونلی، دایره، دوهلک، دهل و سرنا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.
معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در بخش گروه نوازی استانی این جشنواره نیز 26 گروه موسیقی محلی شرکت کردند.
ملازهی خاطر نشان کرد: در بخش ملی این جشنواره حضور گروه های موسیقی از 10 استان کشور برنامه ریزی شده است که از امروز اقدامات مربوط به آن آغاز می شود.
وی اظهار داشت: برای استفاده هر چه بهتر مردم از این جشنواره چند نقطه در چابهار برای برگزاری انتخاب شده است.
معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: سالن اجلاس منطقه آزاد چابهار، سالن رسالت، فضای باز منطقه آزاد و اجرا در فضای باز شهر چابهار از جمله محل های پیش بینی شده برای برگزاری بخش های مختلف جشنواره ملی موسیقی کمالان است.
به گزارش ایرنا کمال خان هوت معروف به ملا کمالان یکی از اسطوره های موسیقی حماسی سیستان و بلوچستان در سال 1320 در روستای لاتیدان از توابع شهرستان چابهار در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد و از ایام نوجوانی به موسیقی و شعر علاقه و گرایش داشت.
کمال خان یکی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی و از نوازندگان تنبورک در سیستان و بلوچستان است که در زندگی هنری اش با خوانندگان، نوازندگان و شاعران مختلفی همکاری داشت. وی سحرگاه روز اول اسفند سال 1388 خورشیدی در سن 68 سالگی دارفانی را وادع گفت.
نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی کمالان در بزرگداشت مقام این هنرمند سیستان و بلوچستانی همزمان با روز تولد وی 9 شهریور افتتاح و به مدت سه روز در چابهار برگزار می شود.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.