به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بهروز آقایی اظهار داشت: امروزه امکان اتصال بنادر به شبکه های ریلی کشور به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری است که از شاخصه های مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدورهای حمل و نقل خواهد بود.
وی ادامه داد: در همین راستا فعال سازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابت پذیری حمل کالا و ارتقاء سهم ترانزیت و تجارت دریایی حائز اهمیت فراوان خواهد بود.
آقایی اظهار داشت: واگذاری طرح نیمه تمام راه آهن چابهار به بخش خصوصی می تواند با هدف تسریع در اتمام آن و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش کند.
وی بیان کرد: با توجه به ارتقاء ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به 8 و نیم میلیون تن به عنوان زیرساخت های پیش نیاز توسعه سواحل مکران؛ بنابراین ضرورت بهره مندی این بندر راهبردی از قابلیت ریلی می بایست به اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی تبدیل شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با واگذاری طرح مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکارهای مربوطه) سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کم بهره مندترین استان شرقی، تکمیل روند طرح خط ریلی چابهار – زاهدان و احیاء محور شرق به جهت انتقال کالاهای اساسی کشور در زمان بحران محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: در این مدل واگذاری، جذابیت های بازگشت سرمایه با سپردن تضامین تامین بار و کالا با تخصیص تخلیه 20 درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استان های همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصی و تکمیل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینه های ساخت و اتمام طرح از محل درآمدهای حاصل از انتقال محموله های کالای اساسی و بارهای انتقالی در این مسیر، امکان پذیر خواهد بود.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3213**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.