به گزارش ایرنا عید سعید قربان و سنت قربانی کردن برای مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مردم سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی هر ساله از چند روز مانده به عید در تدارک خرید لباس، کفش، شیرینی و تنقلات و از همه مهمتر خرید دام برای انجام فریضه قربانی بر می آیند.
بازار دام در ایام نزدیک به عید قربان داغ است و مردم سیستان و بلوچستان معتقدند هر خانواده ای که حاجی داشته باشد باید برای این عید حداقل یک قربانی نذر کند.
وجود چنین بازاری و مشتریان پر و پا قرصی سبب شده تا از یکسو قیمت دام افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر سطح شهر زاهدان و سایر شهرهای استان به نمایشگاه های دام تبدیل شود.

**دستفروشی گوسفندان در سطح شهر زاهدان
در گوشه گوشه شهر زاهدان می توان خودروهایی را دید که گوسفندان را برای فروش به نمایش گذاشته اند و در این روزها هر جای شهر که تجمع زیاد باشد می توان فهمید که خودرویی در حال فروش گوسفند است و تعدادی خودرو و مشتری دور آن جمع شده اند.
بیشتر این خودروها در مسیرهای پرتردد مرکز شهر مانند میادین و خیابان های اصلی ایستاده و گوسفندان را البته بعضا به دور از چشم ماموران شهرداری به فروش می رسانند.
یکی از فروشندگان گوسفند که در خودروی سواری خود تعدادی گوسفند حمل می کرد و در میدان امام رضا (ع) آنها را به نمایش گذاشته به خبرنگار ایرنا گفت: این دام ها را حدود 6 ماه است که پرواربندی کرده ام تا بتوانم برای عید قربان بفروشم.
نعمت الله چاکرزهی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت علوفه افزایش یافته ما نیز قیمت دام را متناسب با هزینه هایی که می کنیم افزایش می دهیم.
وی افزود: 6 گوسفند داشته ام که تا کنون 2 گوسفند را فروخته ام و بقیه را نیز تا عصر خواهم فروخت.
وی علت فروش دام به صورت سیار در سطح شهر را جلب مشتری بیشتر ذکر کرد و افزود: در نزدیکی این مکان یک بیمارستان قرار دارد و کارمندان آن از این محل عبور می کنند و علاوه بر این میدان امام رضا(ع) از مسیرهای پررفت و آمد است.
یکی از ساکنان این منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: حدود یک هفته است که هر روز در این مکان تجمع می شود و مشکلات زیادی را نیز ایجاد کرده است.
نسرین سرحدی نیا افزود: همیشه در این قسمت ترافیک سنگین می شود زیرا بیشتر خودروها برای کنجکاوی از قیمت گوسفندان هم که شده لحظه ای توقف می کنند.
وی ادامه داد: با توجه به تردد زیاد خودروها از این منطقه احتمال وقوع تصادف زیاد است.
وی تصریح کرد: از طرفی با توجه به نزدیکی این مکان به بیمارستان احتمال مشکلات بهداشتی و آلودگی نیز وجود دارد.
این شهروند خاطرنشان کرد: فروشندگان گوسفند پس از اینکه آن را فروختند به هیچ عنوان محل ایستادن خود را تمیز نمی کنند و در این نقطه بوی بدی ایجاد می شود.
فروش دام تنها مختص یک نقطه از زاهدان نیست بلکه در بیشتر نقاط شهر این روند در حال انجام است.
این در حالی است که شهرداری زاهدان در سال قبل به مناسبت عید قربان و به منظورتامین دام مورد نیاز شهروندان، طبق برنامه ریزی صورت گرفته میدان بزرگ دام زاهدان در ابتدای ورودی شهرک گاوداران راه اندازی کرد که بیش از ٤٥٠ غرفه دارد و توسط سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری راه اندازی شده است.
**یک و نیم ماه حقوق کارمند در ازای یک گوسفند
قیمت گوسفندان همچون بازار بورس در لحظه های خاص افزایش چشم گیری میابد به طوری که گاه خرید آن از عهده یک کارمند به تنهایی بر نمیاید و افراد مجبورند تا گوسفند نذری خود را شریکی بخرند یا از پس انداز خود در کنار حقوق برای خرید آن استفاده کنند.
یکی از فروشندگان دام در میدان دام زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: امسال 35 گوسفند برای فروش دارم که از مناطق مختلف خراسان جنوبی خرید کرده و به زاهدان آورده ام.
وی ادامه داد: قیمت گوسفندان من از یک میلیون و 400 هزار تومان شروع می شود زیرا هر کدام حداقل 15 کیلو تا 25 کیلو وزن دارند.
از او خواستم تا یکی از گوسفندان را وزن کند اما در جواب گفت: در این بازار همه چیز بصورت 'چَکّی بلوچی' به فروش می رود یعنی بدون وزن کردن و فقط با دیدن و حدس زدن خرید و فروش می شود.
این فروشنده دام تصریح کرد: قیمت گوسفندان را خودم می دانم و اگر کسی مشتری باشد کمی تخفیف هم می دهم.
وی خاطرنشان کرد: من از همه فروشندگان در این بازار مناسبتر گوسفند را می فروشم بقیه گوسفند هایی که حتی به 9 کیلو هم نمی رسند یک میلیون و 200 هزار تومان می فروشند.
«ا . م» یکی از شهروندان زاهدانی که برای خرید گوسفند به بازار دام آمده بود به خبرنگار ایرنا گفت: من معلمم و حقوقم ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان است و حالا که قیمت ها را دیده ام از خرید پشیمان شده ام.
وی افزود: یک راس گوسفند متوسط حدود یک میلیون و 800 تا 2 میلیون تومان قیمت گذاری شده که معادل یک و نیم برابر حقوق من است.
وی تصریح کرد: تصمیم گرفته ایم امسال قربانی نکنیم و در حد توان به مستضعفان کمک کنیم.
این کارمند بیان کرد: باید ملاک و معیار قانونی برای تعیین قیمت گوسفندان زنده و گوشت آنها باشد.
یکی دیگر از خریداران گفت: هیچکدام از قصابی های سطح شهر گوشت گوسفند ندارند و می گویند دامداران گوسفندان خود را نمی فروشند.
وی که خود را رحمان شه بخش معرفی کرد افزود: ما بلوچها و اهل سنت رسم داریم که در حد توان قربانی کنیم یعنی اگر توان مالی داشتیم به تعداد اعضای خانواده قربانی می کنیم هر سال 6 گوسفند قربانی می کردم اما امسال قیمت ها آنقدر زیاد شده که امکان خرید یک یا حداکثر 2 گوسفند را دارم.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز از مصاحبه در این زمینه خودداری کرد.
حال و روز بازار دام در زمان های حساس همچون عید قربان که برای مردم اهمیت زیادی دارد باید ساماندهی و بر قیمت ها نظارت شود یعنی برای قیمت گذاری دام ملاک مشخص و قانونی وجود داشته باشد تا دست سودجویان از نیت خیر مردم قطع شود و هر فردی با هر توان مالی بتواند این فریضه الهی را انجام دهد.
7311 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.