حسین سرابندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرکز پرورش مرغ بومی خزک سیستان از سال 85 به منظور حفظ و جلوگیری از انقراض ژنتیکی این نژاد و اصلاح نژادی آن در زاهدان راه اندازی شد.
وی تولید و پرورش جوجه و ترویج آن در روستاها به منظور بهبود جمعیت مرغ بومی و افزایش تولید گوشت و تخم مرغ را از دیگر اهداف اصلی راه اندازی مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم اینک در این مرکز سالانه حدود 15 تا 20 هزار قطعه جوجه یک روز و پنج هزار تخم نطفه دار برای پرورش و نگهداری میان روستاییان بد سرپرست و بی سرپرست سیستان به طور ریگان تولید و توزیع می شود.
وی افزود: راه اندازی مرکز تکثیر و اصلاح نژاد مرغ بومی سیستان و بلوچستان نقش مهمی در اشتغالزایی و علمی کردن تولید و پرورش مرغ بومی داشته است.
سرابندی با بیان اینکه خصوصیت اصلی مرغ خزک داشتن قدی کوتاه و پاهای کوچک و عمدتا پردار است گفت: مقاومت به تغییرات آب و هوایی، بیماری های منطقه و همچنین کمبودات غذایی و خوراک از مهمترین ویژگی های بارز این نوع نژاد مرغ است.
وی با اشاره به مرکز پرورش مرغ خزک در زاهدان اظهار داشت: این مرکز با گستره سه هزار متر مربع با دارا بودن سه سالن پرورش، نگهداری و تخم ریزی ظرفیت خوبی برای تکثیر این مرغ بومی است که در صورت کمک به تامین اعتبارات برای انجام اقداماتی نظیر اصلاح نژادی آن می توان گام های ارزنده ای در این مسیر برداشت.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.