به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی منطقه آزاد چابهار، عبدالرحیم کردی اظهار داشت: در گزارش ‌های سالیانه سازمان ‌ها نخستین بخش قبل از ارایه عملکرد و صورت‌ های مالی و سود و زیان اقتصادی، پرداختن به اقدامات مربوط به حوزه مسئولیت اجتماعی است که نشان از اولویت ‌دادن به این مساله در سال‌ های اخیر دارد.
وی بیان کرد: در روند توسعه و صنعتی‌ شدن کشور، هیچ جایی ارتباط خوبی میان اقدامات توسعه ای و اجتماع محلی دیده نمی ‎شود که دلیل آن برقرار نبود توازن بین توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی است.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار افزود: مطالعات زیادی در مورد ضرورت انجام پیوند میان اقدامات توسعه ‌ای و مردم محلی انجام شده که نشان از اثرات توجه به مسائل جامعه محلی است.
کردی بر رعایت مسائلی شامل اشتغال برای افراد بومی، ایجاد امنیت، افزایش کیفیت زندگی، توجه به شاخص‌ های زیستی، آموزشی و بهداشتی از سوی سرمایه گذاران تاکید کرد و اظهار داشت: وقتی صنعتی در جایی استقرار می یابد آنقدر غرق در منافع اقتصادی و افزایش بازدهی اقتصادی می ‌شود که موضوعات مربوط به اجتماع محلی مورد غفلت قرار می‌ گیرد.
وی ادامه داد: در حالی که واقعیت این است که اگر اندکی به آن موضوعات پرداخته شود در هزینه تولید محصول نهایی، اثرگذار بوده و کاهش هزینه ‌ها را به دنبال خواهد داشت.
به گفته وی وقتی هزینه ‌ها کاهش پیدا کند، حاشیه‌ سود اقتصادی نیز افزایش خواهد داشت.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: به ‌عنوان ‌مثال یکی از موضوعاتی که در مسئولیت اجتماعی مورد نظر قرار دارد توانمندسازی جوامع محلی است تا ساکنان این جوامع بتوانند وارد متن فرآیندهای توسعه شوند که شامل حوزه‌ های مختلفی مانند آموزشی، مهارتی و اشتغال است.
کردی افزود: در رویکرد مسئولیت اجتماعی، آموزش و مهارت ‌آموزی جامعه محلی که می ‌تواند در تأمین نیروی انسانی ماهر برای فعالیت‌ ها مؤثر واقع شود و هزینه ‌های تامین نیروی انسانی از نقاط دیگر را حذف کند امر فوق‌ العاده مهمی است.
وی اظهار داشت: نیروی کار با هزینه ‌های کمتر می‌ تواند هزینه ‌های نهایی تولید را کاهش دهد، بنابر این توجه به مسئولیت اجتماعی فارغ از اینکه پیوندی را میان توسعه اقتصادی و اجتماعی برقرار می ‌کند برای اقتصاد طرح ها هم موثر است.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: از طرفی با توجه به دستور کار ملی توسعه سواحل مکران و اهمیت چنین طرح کلانی در سطح کشور، توجه جدی به توسعه اجتماعی فوق‌ العاده مهم است تا سازمان‌ ها صنعتی و توسعه‌ ای در کنار سود اقتصادی، فعالیت‌ های خود و هزینه ‌هایی را که بر اجتماع محلی تحمیل می‌ کنند، بپردازند.
وی افزود: انجام مسئولیت اجتماعی شرکت ها در قالب طرح ‌های پاسخ ‌دهنده به نیازهای جامعه محلی و مردم، سبب ایجاد رضایت و حس تعهد و تعلق نسبت به طرح‌ ها و اقدامات توسعه ‌ای می ‌شود.
رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار گفت: باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر روند توسعه و صنعتی‌ شدن در سواحل مکران و چابهار با این سرعت اتفاق بیافتد، گسست بیشتری میان اجتماع محلی چابهار و طرح ‌های توسعه ای ایجاد خواهد شد که خود می‌ تواند منجر به مسائل و پیامدهای منفی توسعه اقتصادی شود.
کردی ادامه داد: در سال‌ های آتی واحد پتروشیمی و صنایع فولاد به بهره ‌برداری خواهند رسید که خود سبب مهاجرت ‌های جدید به منطقه خواهد شد بر این اساس باید تأمین زیرساخت‌ های مختلف زیستی، خدمات شهری، امکانات آموزشی، فضاهای بهداشتی و درمانی، فضاهای تفریحی و ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
وی با اشاره به اینکه هم اینک زیرساخت ‌های شهری ما توان ارائه چنین حجمی از امکانات را ندارد و باید اقدامات در این رابطه انجام شود بیان کرد: منطقه آزاد چابهار به ‌عنوان نخستین سازمان در منطقه اقدام به فعالیت در حوزه مسئولیت اجتماعی کرده است.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: مسئولیت اجتماعی در 2 سطح می ‌تواند انجام شود یکی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ ها و بنگاه ‌های اقتصادی که زیر نظر منطقه آزاد فعالیت می‌ کنند و دیگری مسئولیت اجتماعی خود سازمان منطقه آزاد در قبال کارکنان و مشتریان است.
کردی تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار باید پیش ‌گام در انجام مسئولیت اجتماعی باشد که زیر مجموعه‌ های آن به تبعیت از سازمان بتواند مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه ‌های مربوطه به انجام برسانند.
وی افزود: مطالعه‌ ای را که موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با تیم حرفه ‌ای برای سازمان منطقه آزاد در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی در دست انجام دارد در نهایت به فهرستی از اقدامات مشخص در همه حوزه‌ های مورد توجه مسئولیت اجتماعی اعم از جامعه محلی، ساختار سازمان، مشتریان و محیط‌ زیست منجر خواهد شد تا سنجشی برای اندازه ‌گیری نیازها وضعیت موجود و اقدامات لازم برای رسیدن به وضعیت مطلوب وجود داشته باشد.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: خروجی نهایی سند مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار است شامل مجموعه از اقدامات و فعالیت ‌هایی که به ارتقای اهداف مدنظر در جامعه محلی و پیوند توسعه اقتصادی با توسعه اجتماعی منجر خواهد شد و این سند ضمانت اجرایی داشته و گزارش فعالیت ‌های آن در پایان هر سال به‌ صورت گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار در دسترس همگان خواهد بود.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در زمینی به مساحت 14 هزار هکتار و 9 پیکره در اردیبهشت سال 1370 با مصوبه هیات وزیران رسمیت یافت و در 22 بهمن سال 1371 همزمان با کیش و قشم توسط مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری وقت رسما افتتاح شد.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، یکی از مناطق آزاد هفت گانه کشور است که در راستای اهداف اقتصادی کشور در مجاورت شهرستان چابهار و در حاشیه دریای عمان تاسیس شده است.
در آستانه اقتصاد و تجارت هزاره سوم، منطقه آزاد چابهار زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن به یک منطقه آزاد پویا را در حد قابل قبولی فراهم کرده است.
این منطقه نه تنها در اقتصاد ملی نقشی موثر داشته بلکه در استان سیستان و بلوچستان نقطه اتکاء مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شده است.
منطقه مکران نیز از شرق هرمزگان تا شرق سیستان و بلوچستان گسترده است و شهرستان های سیریک، جاسک، کنارک و چابهار را شامل می شود.
سواحل مکران بهترین کرانه اقیانوسی کشور و از نظر آب و هوایی در معتدل ترین هوای جنوب کشور واقع شده است، این سواحل در زمینه اقتصادی به ویژه ترانزیت کالا، سرمایه گذاری های تجاری، صنعتی و گردشگری از جاذبه های منحصر بفردی برخوردار است.
از نظر ژئوپولتیکی نیز همجواری سواحل مکران با کشورهای پاکستان و افغانستان، ظرفیت های ارتباطی این سواحل به پهنه اقیانوس هند و امکان اتصال کشورهای آسیای مرکزی به دریاهای آزاد، بستر مناسبی را برای گسترش تعاملات منطقه ای و بین المللی فراهم کرده است.
3043**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.