هدایت الله میرمرادزهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار و کنارک با دارا بودن 42 درصد سهم صید در میان استانهای جنوبی، 40 درصد سهم صید ایران و تامین بیش از 60 درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می کنند.
وی بیان کرد: سال گذشته با تمهیدات و برنامه ریزی های انجام شده و با همکاری، حمایت مسئولان و دستگاههای دست اندر کار، فراهم کردن شرایط دریا روی و سوخت مورد نیاز سبب رشد 20 درصدی میزان صید در مقایسه با سال 1395 شده است.
میرمرادزهی ادامه داد: آمار صید هر سال در نشست کمیته علمی آمار صید سازمان شیلات ایران در نیمه نخست سال بعد تصویب و تعیین می شود.
وی افزود: این کمیته پس از بررسی آمار و جمع بندی های لازم، مجموع میزان صید سال 1396 صیادان چابهار و کنارک را 302 هزار تن اعلام کرد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: سال 1394 این استان با 231 هزار تن صید، سال 1395 با 251 هزار تن رتبه های نخست کشور را به دست آورد.
وی اظهار داشت: 24 هزار و 196 صیاد در قالب 35 تعاونی صیادی در آبهای ساحلی شهرستان های کنارک و چابهار به وسیله 907 فروند لنج شامل 501 فروند لنج برودتی و 406 لنج یخی و هزار و 430 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
میرمرادزهی از مهمترین نیازهای صیادان و بنادر صیادی را لایروبی بنادر، بهسازی، برقرسانی و آسفالت محوطه و مسیر راه عنوان کرد.
وی تصریح کرد: چابهار با موقعیت راهبردی، تنها بندر اقیانوسی کشور است و اهمیت زیادی برای سرمایه ‌گذاران ایرانی و کشورهای همسایه و حاشیه اقیانوس هند دارد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سرمایه ‌گذاری در بحث شیلات به صرفه‌ ترین راه و اقتصادی ‌ترین فعالیت در سواحل مکرانِ است، خاطرنشان کرد: بنادر چابهار و کنارک قابلیت پرورش 2 بار میگو را در یک سال دارند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.