هدایت الله میرمرادزهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر سایت های پرورش میگو درمنطقه گواتر و رودیک در طول سواحل چابهار و کنارک 36 هزار هکتار با تولید سالانه 60 هزار تن تولید میگو شناسایی شده و آماده سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه هر هکتار مزارع پرورش میگو برای حدود 2 نفر به طور مستقیم وغیرمستقیم شغل ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: میگوی برداشت شده در گواتر چابهار به دلیل اینکه در منطقه ای ساحلی با درجه حرارت مناسب، پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری پرورش داده می شود، از کیفیت بالایی برخوردار است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: میگو این منطقه طرفداران خاصی دارد که بیش از 60 تا 70 درصد آن به کشورهای مختلف خلیج فارس صادر می شود.
وی با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و به خاطر بادهای موسمی مونسون متعادل است، خاطرنشان کرد: درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است و این امر سبب شده تا کارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروی تشبیه کنند.
میرمرادزهی گفت: هم اینک سایت پرورش میگو در منطقه ساحلی گواتر برای 400 نفر به طور مستقیم و 800 نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است و نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد.
وی ادامه داد: از هر هکتار به طور متوسط 2 هزار و 800 کیلوگرم میگو برداشت می شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: سایت پرورش میگو گواتر در حال حاضر با چهار هزار هکتار مساحت، 660 هکتار تاسیسات زیربنایی به 2 قسمت شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.
وی ادامه داد: برای قسمت شمالی 107 مزرعه با تیپ 20 هکتاری طراحی شده که هم اینک 92 مزرعه با سطح مفید حدود هزار و 410 هکتار به بهره برداری رسیده است.
میرمرادزهی گفت: همچنین 6 مزرعه 200 هکتاری در قسمت جنوبی طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا 50 درصد با سطح مفید 430 هکتار به بهره برداری رسیده است.
وی تصریح کرد: فعالیت در حوزه شیلات و پرورش آبزیان (ماهی و میگو) می تواند علاوه بر سودآوری اشتغال خوبی در چابهار و کنارک ایجاد کند.
میرمرادزهی با بیان اینکه چابهار بهشت آبزی پروری است، خاطرنشان کرد: تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است.
به گزارش ایرنا حدود 25 هزار صیاد در قالب 34 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستان های کنارک و چابهار به وسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.