به گزارش ایرنا سید عباس صالحی پنجشنبه شب در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: یکی از افتخارات ایرانیان داشتن سهم قابل توجهی از منابع انسانی در عرصه فرهنگ و هنر است.
وی افزود: در 40 سال اخیر بیش از 1،5 میلیون نفر در رشته های مختلف هنری در کشور دانش آموخته شدند و بخش قابل توجه ای از منابع انسانی در این مدت در رشته های هنری تحصیل کرده اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هم اینک نیز 341 هزار دانشجو در رشته های مختلف هنری تحصیل می کنند و 103 واحد دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در رشته های مختلف هنری به تربیت دانشجو می پردازند و بیش از چهار هزار و 400 آموزشگاه آزاد هنری در کشور وجود دارد.
دکتر صالحی تصریح کرد: آمارهایی از این قبیل نشان می دهد که با منابع گسترده انسانی در عرصه فرهنگ و هنر رو برو هستیم که طالب فضای وسیع تری برای خلاقیت ها، اقتصاد و معیشت خودشان هستند که حتما باید برای آنان چاره اندیشی شود.
وی اظهار داشت: نمی خواهم بگویم دولت ها موظف به فعالیت در عرصه زیرساخت های فرهنگی نیستند و دولتمردان خود را از این عرصه دور بدانند اما باید دایره توقع را با توجه به منابع محدود از دولت کمتر کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بخش زیادی از خلاقیت های امروز ایران در استان ها شکل می گیرد گفت: با توجه به جریان روبه رشد منابع انسانی جوان در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه، خلاقیت های مهم و اساسی را صرفا نباید در مرکز دید و اینکه ایران فقط تهران نیست یک شعار واقعی است.
صالحی تاکید کرد: نباید توجه صرف به تهران باشد زیرا تهران به اندازه زیاد پرخوری داشته است باید با استان ها ارتباط را قوی تر کنیم و امضای تفاهم نامه در سفرهای استانی با نگاه توسعه فرهنگی انجام می شود.
وی ادامه داد: در چهار سال گذشته با استان های مختلف به ویژه سیستان و بلوچستان تفاهم نامه هایی را امضا کردیم و استان ها باید برای مدت قابل توجه ای محل تاکید باشند.
عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: حضور امروزم در سیستان و بلوچستان ششمین سفر استانی چند روزه است و تفاهم نامه فرهنگی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری این استان با هدف کمک به حل مشکلات این حوزه و تقویت پاره ای از زیرساخت ها به امضا رسید.
صالحی تصریح کرد: با هدف رفع دغدغه های فعالان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان قبل از سفر به این استان نشست های مختلفی برای تنظیم این تفاهم نامه سه ساله تا پایان سال 1400 با هدف حل مشکلات برگزار شده تا بتوانیم پیگیر مراحل اجرای آن باشیم.
به گفته وی در حوزه عکس و هنرهای تجسمی در چند شاخه در این تفاهم نامه نکاتی در حمایت از این بخش دیده شد و قول می دهیم امکان حمایت از جشنواره ملی عکس نگاران فراهم شود و اجرای آن ادامه پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: در سیستان و بلوچستان فرصت های فراوانی در بخش های طبیعی، تاریخی و انسانی وجود دارد اما از این استان تصویرسازی درستی ارائه نشده که عکاسان می توانند در کنار دیگر مجموعه ها چهره واقعی و مثبت از این نقطه از ایران اسلامی نشان دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: چند ماه قبل مسئول صندوق اعتباری هنر به سیستان و بلوچستان سفر کرد و اکنون نیز بحث حمایت از هنرمندان دنبال می شود و بانک اطلاعاتی هنرمندان استان که می تواند مقدمه ای باشد برای حمایت از این قشر مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد است.
صالحی تصریح کرد: همچنین برگزاری نمایشگاه هنری در کشورهای همسایه برای استان های مرزی در این تفاهم نامه دیده شده و جشنواره خوشنویسی اقوام ایرانی در سیستان و بلوچستان ایده ای است که می تواند به کمک اتحاد اقوام ایرانی بیاید.
وی ادامه داد: در حوزه ارتقای شاخص های کتابخوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای مختلفی از جمله پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، شبکه های مروجان کتابخوانی و جام باشگاههای کتاب با هدف شکل دهی جریان اجتماعی به سمت کتابخوانی انجام شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه به مرور می توان دانه های تسبیح را در کنار هم قرار داد گفت: طرح های متعددی در دولت قبل و این دولت در ارتباط با کتاب فروشی ها اجرا شده است.
وی افزود: سال گذشته در تهران بیش از 2 هزار و 400 مجوز و در استان ها افزون بر هفت هزار و 900 مجوز اجرای موسیقی صحنه ای داده شد و در حوزه سینما نیز شاهد اتفاقات خوب بودیم به طوری که پارسال 100 سالن سینما در کشور ساخته شده و امسال نیز قرار است 120 سالن سینما ساخته شود.
صالحی ادامه داد: در چهار ماهه نخست امسال فروش سینماهای کشور بیش از 106 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با 75 میلیارد تومان مدت مشابه سال قبل حدود 30 میلیارد تومان افزایش فروش را نشان می دهد.
وی اظهار داشت: همچنین امسال بیش از 12 میلیون نفر و در مدت مشابه سال گذشته افزون بر هشت میلیون نفر به سینماها رفتند که این نشان دهنده افزایش فروش همزمان با افزایش مخاطب است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با هدف کمک به مطبوعات سیستان و بلوچستان از مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان می خواهیم اسامی رسانه هایی که مجوز آنها بر اساس ماده 16 لغو شده را به ما ارائه دهند تا بعد از بررسی در هیات نظارت فرصت مجدد به آنها داده شود.
دکتر صالحی همچنین قول حمایت از چهار روزنامه 2 زبانه بلوچی و فارسی سیستان و بلوچستان را داد.
وی با بیان اینکه حیف است تا نواهای محلی با فوت هنرمندان به خاک بروند و چیزی از این نواها به یادگار نماند اظهار داشت: بر اساس این تفاهم نامه به تولید آلبوم های محلی، اجرای برون مرزی استادان موسیقی استان و تکمیل استودیو ضبط موسیقی کمک می شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: با توجه به سابقه طولانی سیستان و بلوچستان در عرصه سینما امسال برای نخستین بار تفاهم نامه ای میان سازمان سینمایی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان تنظیم شد و اگر دوستان در استان ایده و سناریو خوبی برای تولید فیلم داشته باشند از آن نیز حمایت می شود.
دکتر صالحی گفت: همین امسال نیز یک فیلم خوب در فضای سیستان و بلوچستان در حال تهیه است و با توجه به قرآنی بودن این استان از فعالان این عرصه نیز حمایت می شود.
وی اظهار داشت: در حوزه انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خرید کتاب هیچ تفاوتی میان تشیع و تسنن وجود ندارد و معیار، کیفی بودن کتب است و مبنای هیات نظارت فقط برای کتاب های احکام فقهی و تاریخ صدر اسلام اعلام منابع اهل سنت بودن در شناسنامه کتاب است.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست هنرمندان را انسان هایی ارزشمند و فرهیخته دانست و گفت: باید برای ارتقای فعالیت های فرهنگی و هنری در این استان تلاش شود.
سید دانیال محبی تاکید کرد: برای توسعه سیستان و بولچستان باید زمینه بیشتر فعالیت جوانان استان در عرصه علم و هنر فراهم شود.
به گزارش ایرنا نمایندگان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان در این نشست به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند که حمایت از جشنواره ملی عکس نگاران، برگزاری جشنواره خوشنویسی اقوام ایرانی، ساماندهی هنرمندان بخش های مختلف، تقویت کتابخوانی، توجه به مشکلات اصحاب رسانه، ایجاد چاپخانه و تولید آلبوم موسیقی از جمله مطالب ارائه شده آنان در این نشست بود.
به گزارش ایرنا در پایان این نشست از کتاب عکس نگاران به عنوان مجموعه آثار هنرمندان عکاس کشوری در نخستین جشنواره ملی عکس نگاران رونمایی شد.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.