به گزارش ایرنا آیت الله عباسعلی سلیمانی روز پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به وجود این عطش در کشورهای افغانستان و پاکستان در همسایگی استان باید به زیرساخت های فرهنگی این منطقه به عنوان دروازه انتقال فرهنگ ایرانی توجه ویژه شود.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای پاسداری از فرهنگ و تمدن زیبای ایرانی در درون استان سیستان و بلوچستان تلاش کند.
امام جمعه زاهدان تاکید کرد: باید برنامه های فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان را برازنده همسایگان تشنه فرهنگ ایرانی طراحی کنیم.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: معرفی این استان به عنوان بهشت آثار باستانی، هند کوچک، تنها دروازه ورود به آب های آزاد و دروازه اقتصادی شرق کشور تعبیر درستی است.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان های سیستان و بلوچستان و کرمان ادامه داد: وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و تحقیقات، بهداشت، آموزش و پرورش، دفاع و اطلاعات با توجه به اقدامات انجام شده در این استان حرف برای گفتن دارند اما برخی دیگر از وزرا به دلیل نداشتن عملکرد حرفی برای گفتن ندارند.
آیت الله سلیمانی تصریح کرد: عزیزان بلوچ به عنوان ایرانیان اصیل و با فرهنگ خواهان توجه به زبان بلوچی هستند که باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.
امام جمعه زاهدان افزود: با توجه به وجود 2 مذهب تشیع و تسنن در سیستان و بلوچستان با گروههای و فرهنگ های مختلف، دلبستگی به کشور و رهبر معظم انقلاب و همبستگی و ایمان قوی مهمترین حلقه های وحدت مردم این استان بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان از دیرباز خواستگاه نمادهای فرهنگ کشور با پیشینه تاریخی و تنوع فرهنگی بوده است.
سید دانیال محبی تصریح کرد: فرهنگ غنی مردم سیستان و بلوچستان با توجه به سابقه تاریخی و کثرت فرهنگی تکامل یافته آن باید در بین سایر فرهنگ های متنوع کشور در جایگاه ملی خود بدرخشد.
وی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست علاوه بر معرفی ظرفیت های فرهنگی سیستان و بلوچستان، برای حل مشکلات تلاش کند.
نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست گفت: این استان با وجود همرز بودن به 2 کشور بحران زده افغانستان و پاکستان از امنیت بسیار خوبی برخوردار است.
مولوی نذیر احمد اسلامی افزود: سیستان و بلوچستان از لحاظ امنیت نسبت به خیلی از استان کشور از وضعیت بهتری برخوردار است اما متاسفانه ترسیمی درستی از آن در کشور نشده که می طلبد این نگاه تغییر کند.
وی از صدا و سیما تقاضا کرد بیش از گذشته از روحانیون برای اجرای برنامه ها با هدف معرفی جریان های انحرافی و مقابله با اختلاف افکنی دعوت کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: سیستان و بلوچستان از لحاظ وحدت رتبه نخست کشور را دارد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: تا کنون اقدامات خوبی برای توسعه فرهنگی سیستان و بلوچستان انجام شده که جای قدردانی دارد اما کافی نیست.
علیم یارمحمدی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان به طور ویژه به این استان با فرهنگی غنی و نماد وحدت توجه کند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در قالب سند توسعه محور شرق و توسعه سواحل مکران برای بهبود وضعیت سیستان و بلوچستان ورود کردند که انتظار داریم توجه به آنها حلال مشکلات باشد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات حوزه فرهنگی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نیاز است دولت بیش از گذشته به تقویت مساجد و کتابخانه ها در کنار توسعه زیرساخت های فرهنگی توجه کند.
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مردم سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با داشتن اقوام مختلف، فرهنگ و خرده فرهنگ های فراوان همراه با زبان و پوشش متفاوت همواره وفادار به نظام و رهبری هستند.
علی کرد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا کرد با سیستان و بلوچستان با سه فرهنگ سیستانی در شمال، سرحد در مرکز و مکران در جنوب استان عادلانه توجه ویژه داشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست وجود شهر سوخته، سفال کلپورگان و هنر سوزن دوزی را از شاخصه های فرهنگ غنی این استان برشمرد.
حسین مسگرانی اظهار داشت: سرانه فضای فرهنگی سیستان و بلوچستان نسبت به کشور فاصله دارد به عنوان نمونه وجود 73 باب کتابخانه فعالی پاسخگوی نیاز این استان نیست.
وی برگزاری جشنواره بین المللی شعر پیامبر مهربانی، هفته قرآن و عتر، جشنواره ملی عکس نگاران، گرافیک رضوی، آواها و نواها و پوشاک و اقوام ایرانی را بخشی از برنامه های فرهنگی اجرایی در چند سال اخیر برشمرد.
به گزارش ایرنا سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز /پنجشنبه/ وارد فرودگاه بین المللی زاهدان شد و مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مسئولان استانی قرار گرفت.
3042**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.