دراین مطلب آمده است: برخی بی رحمانه خرید می کنند یا می فروشند. بدون توجه به تاریخ مصرف مواد غذایی آن ها را در اختیار خریدار قرار می دهند و پولش را دریافت می کنند. در آن سو خریدار هم بدون توجه به تاریخ درج شده گاهی به دلیل ارزان تر بودن مواد غذایی را می خرد. اما این نوع خرید و فروش، تجارت مرگ است، تجارت خرید و فروش مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته که می تواند در کوتاه مدت عوارضی مانند مسمومیت داشته باشد و در دراز مدت سبب بروز بیماری های مختلف و در نهایت مرگ شود. عوارضی که برای کودکان شدیدتر از بزرگ‌سالان خواهد بود. وارد سوپر مارکت که شدم به سمت قفسه های لبنیات رفتم و از میان آن یک پنیر پاستوریزه و دوغ بسته بندی انتخاب کردم. در منزل، همسرم هنگام جابه‌جا کردن خریدها نگاهی به تاریخ مصرف آن ها انداخت و متوجه شد دوغ پاکتی چند روز پیش منقضی شده است. اگرچه همسرم خواست دوغ را عوض کنم، اما چون فقط چند روزی از تاریخ انقضای آن گذشته بود جدی نگرفتم و آن را مصرف کردیم. طعم دوغ عوض شده بود و فرزندم هم دچار مسمومیت شد. این سخنان مردی است که هنگام خرید مواد غذایی مورد نیاز خود به تاریخ انقضای درج شده بر آن توجهی نداشت و پس از مصرف و مسمومیت فرزندش مجبور به پرداخت هزینه های درمانی و تحمل بیماری جگر گوشه اش شد. «کشف 7 تن مواد غذایی قاچاق و غیر بهداشتی»، «کشف 14 تن کالای تاریخ مصرف گذشته در زاهدان» و «85 تن مواد غذایی فاسد معدوم شد» عنوان خبرهایی است که در ماه های اخیر به چاپ رسیده است. کالاهای تاریخ مصرف گذشته ای که بیشتر آن مواد غذایی غیر بهداشتی بود و در انبارهای زاهدان کشف شد. برخی از آن ها در شرایط غیر استاندارد و محیط های نامناسب نگهداری می شد. برخی از کالاهای تاریخ مصرف گذشته هم در میان قفسه های فروشگاه جا خوش کرده اند و مشتریانی که به تاریخ انقضا توجهی ندارند آن را خریداری می کنند.
توجه به تاریخ انقضا هنگام خرید
«عسکری» یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما می گوید: برای خرید کالا به یکی از سوپر مارکت ها رفتم. تعدادی کنسرو تاریخ مصرف گذشته در کنار کنسروهای تازه چیده شده بود. هنگامی که به فروشنده درباره منقضی شدن برخی از کنسروها اطلاع دادم از میان کنسروهای تازه آن چه نیاز داشتم را در اختیارم قرار داد و کنسروهای منقضی شده را دوباره در قفسه ها چید تا شاید مشتری دیگری بدون توجه به تاریخ مصرف، آن را خریداری کند. همیشه هنگام خرید اقلام دارای تاریخ مصرف به تاریخ آن ها توجه می کنم و جنسی را می خرم که به تازگی تولید شده باشد. «سارانی» یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار ما می گوید: برخی از مواد غذایی به دلیل شرایط نامناسب نگهداری و حمل ممکن است تاریخ انقضا داشته باشد، اما دیگر قابل مصرف نباشد. در یکی از موارد از فروشگاهی بزرگ سس مایونز خریدم که اگر چه تاریخ انقضا داشت اما به دلیل این که به نگهداری نادرست طعم و بوی آن عوض شده بود و قابل استفاده نبود. هنگامی که این موضوع را با متصدی فروشگاه در میان گذاشتم با سعه صدر پذیرفت و پولم را پس داد. در حالی که در برخی از موارد متصدیان فروشگاه کالا را پس نمی گیرند یا با اصرار به سالم بودن کالا آن را به خریدار می فروشند.
کشف 149 تن کالای تاریخ مصرف گذشته
مدیرکل تعزیرات حکومتی در این باره به خبرنگار ما می گوید: بر اساس گزارش های مردمی، بررسی انبارهای دپوی کالا به ویژه مواد غذایی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت که در بازرسی های انجام شده مقادیر قابل توجهی کالای تاریخ مصرف گذشته کشف شد. «حیدر میرزایی» می افزاید: در چهار ماه امسال 96 فقره پرونده با موضوع عرضه کالای تاریخ مصرف گذشته در ادارات تعزیرات حکومتی استان تشکیل و از این تعداد 90 فقره پرونده مختومه شد و شش پرونده نیز در مرحله رسیدگی و صدور حکم است. وی بیان می کند: کشف حدود 100 تن نوشیدنی، 20 تن مواد خوراکی، 15 تن مواد غذایی و 14 تن داروی گیاهی گوشه ای از کشفیات تعزیرات حکومتی با همکاری سازمان های مرتبط از جمله صنعت، معدن و تجارت، پلیس اماکن و مرکز بهداشت بوده است. وی تصریح می کند: در برخی از کشفیات دستگاه ها و وسایلی مشاهده شد که اقدام به پاک کردن تاریخ روی کالا، درج تاریخ جدید و سپس بسته بندی می کردند. وی اظهار می کند: ارائه آموزش های مقدماتی از طریق مرکز بهداشت و اتحادیه ها با نگاه فرهنگ سازی و پیشگیری از وقوع تخلف همواره مدنظر است، اما عده ای از افراد فقط به دلیل سودجویی اقدام به مخاطره انداختن سلامت شهروندان می کنند. وی اضافه می کند: بیشتر کشفیات در این حوزه با اعلام و همراهی شهروندان است و پس از اطلاع از طریق سامانه تلفنی 135 موضوع بررسی می شود که به نتایج مثبتی نیز دست یافته ایم و در ادامه مسیر هم نیازمند همکاری و گزارش های مردم هستیم.
جمع آوری اجناس تاریخ مصرف گذشته و جریمه
رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم می گوید: از سوی شرکت های تولید کننده برای مواد غذایی، تاریخ های مصرف مشخص می شود و در همان تاریخ ذکر شده قابلیت مصرف انسانی دارد و در صورتی که از آن موعد بگذرد دیگر قابلیت مصرف ندارد. تاریخ های ذکر شده هم بر اساس آزمایش های انجام شده از سوی شرکت های تولید کننده تعیین می شود. «حسن کریمیان» بیان می کند: در بازرسی از فروشگاه های عرضه مواد غذایی و انبارها در صورتی که مواردی مشاهده یا بر اساس گزارش های مردمی به این دانشگاه اطلاع داده شود کالاها جمع آوری و با دستور قضایی برای معدوم سازی آن اقدام می شود. وی ادامه می دهد: بعضی از مواقع کالاهایی که به استان می آید ممکن است در هنگام خرید، خریدار عمده تاریخ کالا را کنترل نکند و مدت زمان تا منقضی شدن کم باشد و تا ورود به چرخه انبار و مغازه تاریخ مصرف آن بگذرد. به علاوه در برخی موارد در چیدمان مغازه ها کالاهای جدید در دسترس مشتری قرار می گیرد و جلو چیده می شود کالاهای قدیمی تر از دسترس مشتری دور است و تاریخ برخی از کالاها می گذرد که این موضوع در انبارداری ها هم دیده می شود. در برخی از موارد هم دپوی محصولات یا احتکار آن در منقضی شدن تاریخ نقش دارد. وی خاطرنشان می کند: برخی هم محصولات را بیش از میزان مورد نیاز خریداری می کنند به همین دلیل در تاریخ مقرر به فروش نمی رسد و تاریخ آن ها منقضی می شود. در صورت مشاهده کالاهای تاریخ مصرف گذشته بلافاصله جمع آوری می شود، اما باید گفت نظارت 100 درصد وجود ندارد، زیرا ورود و خروج این حجم مواد غذایی و کنترل آن سخت است. وی می گوید: مواد غذایی تاریخ گذشته در صورتی که مصرف شود احتمال مسمومیت برای افراد دارد و هزینه های درمانی را تحمیل می کند. اگر مواد تاریخ مصرف گذشته کشف شده تا 500 هزار تومان ارزش ریالی داشته باشد فقط جمع آوری می شود و در صورتی که بیش از این مقدار ارزش ریالی داشته باشد علاوه بر جمع آوری جنس، بر اساس قانون فرد به مقام های قضایی معرفی و جریمه می شود. شهروندان هم در صورتی که اجناس تاریخ مصرف گذشته را مشاهده کردند به شماره 190 تماس بگیرند تا با متخلف برخورد شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.