حمیدرضا کبدانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مقدار عسل از افزون بر 750 کندوی زنبور عسل فرآوری شده است.
وی افزود: شهرستان خاش به دلیل وجود شهد گلها، تنوع در گونه های جنگلی و مرتعی و فعالیت های کشت زراعی و باغی از شرایط مناسبی برای زنبورداری و تولید عسل برخوردار است.
کبدانی ادامه داد: فعالیت های زنبورداری در خاش با استقبال خوب کشاورزان همراه بوده و همه ساله کار برداشت عسل در این منطقه در 2 نوبت مرداد و شهریور انجام می شود.
این مسئول اظهار داشت: دهها نفر از کشاورزان در خاش به کار پرورش زنبور عسل و تولید این ماده غذایی و دارویی ارزشمند مشغول هستند و محصولات عسل مرغوب و با کیفیت تولیدی خود را به بازار مصرف این شهرستان و سایر شهرهای سیستان و بلوچستان و کشور عرضه می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: این مدیریت در سال های گذشته به منظور ترویج زنبور داری که علاوه بر تولید عسل نقش مهمی در گرده افشانی محصولات زراعی و باغی دارد کندوهای زنبور عسل را با تمامی لوازم و ابزارهای مورد نیاز آن به طور رایگان به کشاورزان تحویل می داد.
وی با بیان اینکه کار پرورش زنبور و تولید عسل در دشت و ارتفاعات خاش انجام می شود گفت: حاشیه کوه تفتان علاوه بر هوای مناسب در فصل بهار و تابستان دارای پوشش گیاهی خوبی برای پرورش زنبور است.
کلبدانی با اشاره به اهمیت داشتن ییلاق و قشلاق برای فعالیت زنبورداری بیان کرد: همه ساله کندوهای مهاجر از شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان به منظور ییلاق گذرانی به مناطق سردسیر خاش منتقل و کندوهای نقاط سردسیر نیز برای قشلاق گذرانی به نقاط گرمسیری جنوب استان منتقل می شوند.
وی تاکید کرد: نیاز است تا دوره های آموزشی برای بالا بردن دانش زنبورداری کشاورزان و جوانان علاقه مند برگزار شود.
پسند شهنوازی از کشاورزان توانمند خاش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به همراه خانواده خودم توانسته ام 180 کندوی زنبور عسل تهیه و در سال افزون بر هزار و 500 کیلوگرم عسل با کیفیت تولید و به بازار مصرف عرضه کنم.
وی افزود: زنبورهای عسل را در کنار مزرعه و باغ خود نگهداری می کنم و زنبورها با استفاده از شهد گل های خارشتر، آفتابگردان، گز، صیفی جات و غیره عسل ناب تولید می کنند.
این کشاورز خاشی گفت: عسل تولیدی را بدون مواد افزودنی و با کیفیت بالا و صد درصد طبیعی به دست مصرف کنندگان می رسانیم.
شهنوازی اظهار داشت: بسیار خوشحال هستم در چند سال اخیر به دانش پرورش زنبور عسل دست پیدا کردم و در کنار برداشت محصولات باغی و زراعی به تولید عسل مشغول هستم.
به گزارش ایرنا، به دلیل خشکسالی های چند سال اخیر پرورش زنبور و تولید عسل در شهرستان خاش با رکود مواجه شده بود اما برخی از کشاورزان پیشرو و توانمند توانستند از ظرفیت کشاورزی و باغداری خود بهره ببرند و به تولید عسل بپردازند.
دولت نیز تلاش دارد برای بالابردن کیفیت تولیدات کشاورزی و افزایش راندمان تولید که بر اثر فعالیت های زنبورداری و عمل گرده افشانی زنبور عسل پدید می آید به کار اشتغال بیشتر و تولید عسل نیز کمک کند.
خاش از توابع سیستان و بلوچستان در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.
7310**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.