شهرستان های ساحلی چابهار و کنارک با دارا بودن 310 کیلومتر نوار ساحلی از زرآباد تا گواتر، میانگین دمای سالیانه ۳۶ درجه سانتیگراد و بیش از 600 مکان تفریحی، تاریخی و سیاحتی قابلیت جهانی شدن را دارند.
پدیده های جغرافیایی مانند گل فشان، آب فشان، کوههای مینیاتوری، تالاب صورتی، سواحل ماسه ای، صخره ای، خزه ای و مرجانی و همچنین ظرفیت صنایع دستی و غذاهای سنتی در این منطقه قرار دارند.
به دلیل تنوع در غذاهای سنتی و آثار تاریخی و گردشگری در چابهار و کنارک سالانه گردشگران و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور این 2 شهرستان را بعنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند.
ضرورت های چگونگی حضور چابهار در بازارهای داخلی و خارجی حس می شود.
پیش قراول دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی در بخش های صنایع دستی و گردشگری به عنوان دو جذابیت چابهار نیازمند تدوین سند راهبردی توسعه صنایع دستی و گردشگری به صورت کارشناسی مبتنی بر فرهنگ و اقتصاد می تواند راهگشای توسعه پایدار با هدف اقتصادی و سودآوری این 2 بخش باشد.
معاون فرهنگی، هنری و گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار قابلیت های فراوانی در حوزه ساخت انواع صنایع دستی نظیر سوزندوزی، سکه دوزی، ساخت اشیا از صدف دارد و این آثار می توانند جهانی شوند.
محمداکبر چاکرزهی افزود: چابهار با داشتن آثار تاریخی و گردشگری نظیر قلعه پرتغالی ها، غارهای بان مسیتی، صدها مکان تفریحی و گردشگری در ساحل ظرفیت جهانی شدن را دارد.
وی تدوین سند راهبردی توسعه صنایع دستی و گردشگری چابهار را از ضرورت های مهم برای پیگیری بهتر جهانی شدن این منطقه است.
معاون فرهنگی، هنری و گردشگری منطقه آزاد چابهار افزود: نشان تجارتی واحد برای صنایع دستی از ضرورت ها است و باید ناشناخته بودن چابهار و نیاز به تبلیغات بیشتر در رسانه ها از طرق مختلف جبران شود.
وی گرانی هزینه های سفر به چابهار را یکی از مشکلات عنوان کرد و افزود: برقراری پرواز از مراکز استان ها و کشورهای همجوار به چابهار می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.
چاکرزهی بر اطلاع رسانی به موقع برای حضور فعالان صنایع دستی و گردشگری در نمایشگاههای داخلی و خارجی تاکید کرد.
وی نامتوازن بودن قیمت تمام شده صنایع دستی از تولید تا عرضه، ناشناخته بودن سوزندوزی در بازارهای داخلی، ورود غیرقانونی برخی از بنگاههای املاکی برای سرویس دهی مسافران و گردشگران ورودی به چابهار را از دیگر مشکلات حوزه گردشگری وصنایع دستی عنوان کرد.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.