به گزارش ایرنا محسن حیدری که روز چهارشنبه به اتفاق معاون و کارشناس اداره کل هواشناسی از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان دیدن کرد، در نشستی با خبرنگاران ایرنا اظهار داشت: ارتباط با رسانه به عنوان اصلی ترین رکن اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه یکی از اساسی ترین نیازهای هر ارگان و سازمان برای فعالیت هر چه بهتر و موثرتر است.
وی افزود: معرفی اقلیم های متنوع و متفاوت سیستان و بلوچستان ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری است که با کمک رسانه می توان آن را از قوه به فعل تبدیل کرد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بادهای 120‌روزه سیستان شهرت جهانی دارد گفت: این بادها از گذشته سبب تعدیل دمای هوا در گرمترین روزهای سال می شد اما اینک با وجود خشکسالی و خشک شدن تالاب بین المللی هامون و رودخانه ها به 160 تا 180 روز در سال افزایش پیدا کرده و سبب گرد و خاک و آلودگی هوا شده است.
وی تاکید کرد: شدت وزش باد و توفان در منطقه سیستان به حدی است که سال گذشته براساس بررسی ایستگاههای هواشناسی، شهر زهک 183 روز و زابل 160 روز همراه با گرد و خاک را سپری کرده اند.
حیدری به پیامدهای ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در طول روزهایی که شمال استان با توفان شن و گرد و خاک ناشی از آن مواجه است گاهی میزان آلودگی هوا به چندین برابر شرایط بحرانی می رسد اما این معضل زیست محیطی آنگونه که باید در رسانه ها به ویژه صدا و سیما بازتاب و انعکاس نداشته و به اطلاع مسئولان و متولیان کشور در مرکز نرسیده است.
وی به فعالیت سامانه آب و هوایی مونسون هند در جنوب استان اشاره کرد و گفت: بیشترین میزان بارندگی ثبت شده در چند روز اخیر مربوط به ایستگاه باران سنجی مچان از توابع شهرستان سرباز با 43 میلیمتر است که موجب جاری شدن روان آب و طغیان‌ رودخانه های این منطقه شده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به برخی مزایای فعالیت این سامانه بارشی مانند آبگیری سدها و هوتک ها(گودال های ذخیره آب)، تقویت سفره های آب زیر زمینی و تعدیل هوا در گرمترین روزهای سال، خاطر نشان کرد: متاسفانه در اطلاع رسانی این موارد بیشتر به بحث خسارات پرداخته می شود و زوایای مثبت آن ناگفته باقی می ماند.
حیدری گفت: برای زندگی بهتر در این استان بهترین راهکار ایجاد سازگاری با خشکسالی است اما متاسفانه طرح های ارائه شده تنها در راستای مقابله با خشکسالی است.
وی افزود: به عنوان مثال حفر چاه و سد سازی شاید در کوتاه مدت درمان زودبازدهی برای خشکسالی باشد اما در بلند مدت با لطمه به محیط زیست خطراتی به مراتب بدتر را به دنبال خواهد داشت.
مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ارتباط مناسب خبرگزاری جمهوری اسلامی با کارشناسان و روابط عمومی این اداره کل را مورد تقدیر قرار داد و گفت: کارشناسان و متخصصان هواشناسی می توانند اطلاعات مفیدی برای تهیه گزارش های جامع از بخش های مرتبط را ارائه کنند و در واقع می توانند همکار خوبی برای خبرنگاران و رسانه ها باشند.
حیدری تصریح کرد: اداره کل هواشناسی همواره آماده همکاری با رسانه ها و سایر دستگاههای دست اندرکار در استان است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل، خشکسالی و مواج شدن دریا را تجربه کند.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.