دراین مطلب آمده است: وقتی طغیان کند به کوچک و بزرگ رحم نمی کند و آن چه در مسیرش است با خود می برد. از آن می توان به قاتل بی نام و نشان یاد کرد چرا که نمی توان جان باختن قربانیانش را به بی توجهی خود، کم کاری مسئولان یا حوادث غیر مترقبه نسبت داد.
«رودخانه فصلی سرباز جان دو نفر را گرفت» و «دختر بچه هفت ساله در نیکشهر طعمه سیلاب شد»، عناوین اخباری است که هفته گذشته در رسانه های مختلف منتشر شد. پس از بارندگی های فصلی در جنوب استان رودخانه های این منطقه جان دوباره گرفت اما در پی طغیان رودخانه ها، بی احتیاطی سبب مرگ سه کودک شد. بر اساس آمار اداره کل پزشکی قانونی سال گذشته 26 نفر بر اثر غرق‌شدگی در استان جان خود را از دست دادند که چابهار با 11 و زابل با10 نفر بیشترین آمار قربانیان غرق شدگی را داشت. بر اساس این آمار بیشترین غرق‌شدگی در دریا با هشت مورد گزارش شد پس از آن رودخانه با هفت فوتی در رده دوم تعداد غرق شدگی قرار دارد. بدون تردید شنا در محدوده رودخانه ها و بی توجهی به هشدارها هنگام طغیان خطرهایی به دنبال دارد که غرق شدگی یکی از آن هاست.
شنا در رودخانه های فصلی
«اسلم وطن خواه» به خبرنگار ما می گوید: منزل ما در نزدیکی رودخانه سرباز واقع است و هنگام بارندگی مسیر مسدود و دسترسی ما به جاده اصلی و شهر غیر ممکن می شود. در این هوای گرم تفریح بسیاری از جوانان و نوجوانان و حتی کودکان شنا کردن در آب های سرد است اما متاسفانه در این رودخانه محدوده ای برای شنا در نظر گرفته نشده است و هر کس در هر نقطه ای که بخواهد شنا می کند و ممکن است جان خود را از دست دهد.یکی دیگر از شهروندان سرباز می گوید: در این محدوده پس از هر بارندگی خسارت جانی نیز رقم می خورد که قسمتی از آن ناشی از بی احتیاطی افراد و قسمتی دیگر آن به دلیل بی توجهی مسئولان به این موضوع است.«مسلم بارکزهی» ادامه می دهد: مسئولان برای کاهش حوادث در این محدوده اقدام خاصی انجام ندادند، در حالی که می توانستند محل های پر خطر را حصارکشی کنند، به علاوه باید از حضور و بازی کودکان در مسیل سیلاب خودداری شود، زیرا همین موضوع به تازگی سبب فوت دو دختر بچه شد که در حال بازی کردن در حوالی مسیل سیلاب بودند.
مرگ 2 دختر در پی جاری شدن سیلاب
سرپرست فرمانداری سرباز هم به خبرنگار ما می گوید: هفته گذشته به دلیل افزایش دبی آب در رودخانه های بالا دستی و سرازیر شدن آب به سمت رودخانه سرباز متاسفانه دو دختر بچه 9 و 10 ساله که در مسیر رودخانه در حال بازی کردن بودند غرق شدند.«حسنی» می افزاید: بارندگی در یکی از سر شاخه های فرعی رودخانه اتفاق افتاد و سبب جاری شدن سیلاب شد.وی ادامه می دهد: برای کاهش حوادثی از این دست اقدام هایی برای مدیریت بحران انجام شده است، این اقدام ها در حوزه مطالعاتی رودخانه سرباز 148 کیلومتر است که در آن نقشه، حد و بستر تعیین شده است و نقاط دارای خطر پذیری بالا به اندازه 35 کیلومتر رتل گذاری شده است.وی بیان می کند: این موارد حداقل کارهایی است که در حوزه مطالعاتی و اجرایی انجام شده است، اما در نهایت رعایت حریم توسط شهروندان الزامی است. در مواقعی هم که فرمانداری از سوی مدیریت بحران آماده باش دریافت کند به ادارات ابلاغ می شود که سریع را انجام دهند.وی می گوید: باید در این فصل آمادگی لازم، برای جاری شدن سیل داشته باشیم، زیرا باران های تابستانی این منطقه قابلیت تبدیل به سیلاب را دارد و میزان بارش بالا در این فصل قابل پیش بینی است.
هشدار؛ تنها اقدام مدیریت بحران استان
هر سال در این فصل به دلیل وزش بادهای موسمی بارندگی زیاد می شود و رودخانه سرباز یا دیگر رودخانه های فصلی با جاری شدن سیلاب و طغیان، خسارت های زیادی را به مردم وارد می کند، اما به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری اقدامی به جز توصیه برای مردم انجام نشده است!«رضا اربابی» در پاسخ به خبرنگار ما درباره اقدام های انجام شده برای پیشگیری از بروز حوادث در آینده می گوید: تذکر و هشدارهای لازم به مردم داده شده است و باید رعایت کنند، به مردم منطقه جنوب استان توصیه های لازم را می دهیم اما متاسفانه رعایت نمی کنند خودشان باید مراقب فرزندان خود باشند اگر چه نیروهای ما در منطقه حضور دارند اما مردم باید مراقب خود و فرزندانشان باشند.وی می افزاید: در بارندگی های هفته گذشته در جنوب استان و طغیان رودخانه های فصلی در یک مورد، دختر بچه ای که در مسیر تنگ سرحه بود، به دلیل جاری شدن ناگهانی سیل جان خود را از دست داد، اما هنوز اطلاعی از دلیل فوت دو دختر بچه سرباز دریافت نکردیم.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.