دراین مطلب آمده است: قطع برق در گرمای حدود 50 درجه این روزها به یکی از دغدغه ها و مشکلات جدی مردم استان تبدیل شده و گرفتاری های زیادی را برای آن ها ایجاد کرده است. قطع برق در گرمای هوا، خاموشی اجباری کولرها و در پی آن بی آبی به دلیل خاموشی پمپ های آب نارضایتی بسیاری از مردم را به همراه دارد. در این میان بسیاری از اصناف هم از قطع برق گلایه دارند، برخی از مردم نمی توانند در هنگامی قطع، کرکره های برقی مغازه خود را بالا یا پایین ببرند و برخی دیگر هم که در حال خدمات رسانی به مردم هستند به دلیل قطع شدن ناگهانی برق نمی توانند کار خود را کامل انجام دهند که سبب نارضایتی مشتریان می شود. در این میان صاحبان فروشگاه هایی که مواد غذایی عرضه می کنند بیشتر از همه نگران فساد موادی هستند که در یخچال نگهداری می کنند. نانواها هم از قطع برق متضرر می شوند و خمیرهای آن ها خراب می شود. این در حالی است که بسیاری از مردم از نبود اطلاع رسانی درست و به موقع برای برنامه خاموشی ها گلایه مند هستند.
خراب شدن مواد غذایی و خمیرهای نان
یکی از شاطرهایی که در نانوایی خیابان مدنی زاهدان کار می کند به خبرنگار ما می گوید: خاموشی ها در این منطقه در هفته چند نوبت اتفاق می افتد و هر بار که با اتفاقات برق تماس می گیریم اشغال است یا در نوبت
می مانیم، پاسخگویی مناسبی نیست یا دیر پاسخ می دهند. «عبدالعزیز قنبرزهی» می افزاید: به دلیل خاموشی طولانی خمیرها خراب می شود یا نان تهیه شده در آن روز بی کیفیت است و به فروش نمی رسد و این به دلیل آن است که قبل از قطع شدن برق اطلاع رسانی نشده است.
«سرزهی» از کاسب های خیابان شهید بهشتی هم می گوید: در هفته دو تا سه دفعه قطعی برق داریم که اطلاع رسانی نمی شود. برق قطع نیز دو ساعت زمان می برد و سبب گرم شدن وسایل داخل یخچال ها می شود. معمولا با هر بار قطعی برق حدود 100 هزار تومان ضرر می کنیم زیرا موادی مانند بستنی از بین می رود.
یکی دیگر از شاترها که نمی خواهد نامش منتشر شود و در یکی از نانوایی های خیابان مولوی عبدالعزیز مشغول به کار است می گوید: قطع برق به یکی از دغدغه های ما و مشتریان تبدیل شده است زیرا هم کارگران اذیت می شوند و هم خمیر خراب می شود و هم مشتریان سرگردان می شوند. در یک هفته سه بار برق و هر دفعه دو تا سه ساعت قطع شده و سبب ضرر می شود. کاش مسئولان برنامه قطع برق را اعلام کنند تا برای کارمان برنامه ریزی کنیم.
نارضایتی مشتریان «ناصر گرگیج» هم که در خشکشویی کار می کند می گوید: مشتری در ساعت مشخصی برای تحویل لباس مراجعه می کند، اما به دلیل این که برخی از روزها برق می رود
نمی توانیم سفارش مشتری را به موقع تحویل دهیم. قطع برق به طور معمول از ساعت 9 یا 10 صبح رخ می دهد و دو ساعت هم به طول می انجامد که معمولا متعاقب آن آب هم قطع می شود و گاهی لباس ها تا دو ساعت در ماشین لباسشویی می ماند و بو می گیرد که علاوه بر عقب ماندن کار و بد قولی، مجبور می شویم دوباره کار شست و شو را انجام دهیم.
«صباغی» یکی از شهروندانی که در خدمات کامپیوتری مشغول به کار است اظهار می کند: در هفته سه تا چهار مرتبه برق محله ما قطع می شود، گاهی در حال انجام کار مشتری هستم که برق قطع می شود و نمی توانم کار مشتری را به پایان برسانم که با نارضایتی از مغازه خارج می شود. به طور معمول ظهرها برق قطع است و هر بار دو ساعت زمان می برد و متاسفانه برای قطع برق هیچ اطلاع رسانی نشده است.
گلایه مندی مشترکان خانگی
«ناهید شهرکی» از شهروندان ساکن خیابان مزاری
می گوید: به طور متوسط در هفته دو بار قطع داریم، اما زمان دقیق این خاموشی ها مشخص نیست، گاهی در ساعات گرم روز است و به دلیل این که فرزند کوچک دارم این موضوع با گرم بودن هوا آزار دهنده می شود. حتی با قطع برق در انجام کارهای خانه مانند نظافت، استفاده از ماشین لباسشویی هم دچار مشکل می شویم. «کریمیان» دیگر شهروندی است که در منطقه پاستور زاهدان سکونت دارد. او می گوید: برق به طور معمول ساعت 15 تا 17 در برخی از روزهای هفته اتفاق می افتد. اگر چه اطلاع رسانی دقیقی درباره برنامه خاموشی ها اعلام نمی شود، اما از طریق یکی از دوستان متوجه شدم جدول خاموشی ها در سایت شرکت توزیع برق اعلام شده است که با مراجعه به این جدول متوجه شدم ساعت احتمالی خاموشی برای محله ما 11 تا 13 است در حالی که به طور معمول 13 تا 15 برق قطع می شود بنابراین طبق برنامه نیست.«شیخی» شهروند دیگری هم بیان می کند: ساعات کاری ادارات و بانک ها برای کاهش مصرف برق تغییر کرده است زیرا به گفته خود مسئولان میزان مصرف انرژی برق در ادارات و دستگاه های بیشتر از اشتراک های خانگی است. «شیخی» می افزاید: با این حال برق مشترکان خانگی قطع می شود، در حالی که بسیاری از مردم در مصرف برق صرفه جویی می کنند تا میزان خاموشی ها کمتر شود. به علاوه از مدت ها پیش زمزمه های بی برقی در تابستان به گوش می رسید، آیا بهتر نبود پیش از این برای مدیریت شرایط اقدام می کردند؟
خاموشی های استان کمتر از دیگر نقاط اما مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق درباره موارد مطرح شده از سوی شهروندان می گوید: خاموشی های استان نسبت به دیگر مناطق کشور کمتر است. دلیل این خاموشی ها کشوری و مربوط به کمبودهای حوزه آب است زیرا نیروگاه های آبی در مدار نیست. خاموشی ها در استان نوبتی اعمال و عدالت در آن لحاظ می شود که برنامه آن هم در سایت شرکت توزیع برق استان اعلام و از طریق رسانه ملی هم اطلاع رسانی شده است.
«شجاعی» بیان می کند: خاموشی ها در همه شهرها و روستاهای استان رخ می دهد و متناسب با بار منطقه اعمال می شود. ممکن است در یک منطقه شهری هر دو یا سه روز یک بار باشد، در حالی که در دیگر استان ها چنین نیست. خاموشی های استان به دلیل محرومیت ها و گرمای هوا کمتر اعمال می شود و استان های دیگر خاموشی های بیشتری دارند.
پیش بینی کاهش خاموشی ها تا 10 روز آینده
وی ادامه می دهد: در کل شهرهای استان هیچ نقطه ای هر روز خاموشی ندارد، برای شرکت، تفاوتی نمی کند که برق کدام مناطق قطع شود بنابراین برق به نوبت در همه مکان ها قطع می شود و به هیچ وجه نقطه ای کمتر یا بیشتر مشمول خاموشی نمی شود. به گفته وی، حتی بیمارستان ها هم مشمول خاموشی می شود تا عدالت در خاموشی ها رعایت شود. همچنین خاموشی سه تا چهار روز یک بار اعمال می شود. روند خاموشی ها تا یک هفته و 10 روز دیگر بر اساس پیش بینی ها ادامه خواهد داشت یا کاهش می یابد زیرا با کاهش دمای هوا احتمال خاموشی ها هم کم می شود.
به گزارش خبرنگار ما، در بررسی های میدانی، گفت و گو با مردم و بررسی برنامه خاموشی ها در سایت شرکت توزیع برق، متاسفانه ساعت خاموشی ها با برنامه اعلامی در سایت شرکت توزیع برق چندان همخوانی نداشت!
8006**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.