به گزارش ایرنا یکی از نمایندگان حوزه انتخابیه زابل در مجلس روز پنجشنبه در مراسم افتتاح همزمان طرح های زیربنایی شبکه انتقال برق در شمال سیستان و بلوچستان در محل فرمانداری زابل اظهار داشت:
با توجه به اینکه مردم شمال سیستان و بلوچستان بر اثر بروز خشکسالی با مشکلات عدیده اقتصادی دست به گریبان هستند تعرفه آب در منطقه باید کاهش یابد.
حبیب الله دهمرده تصریح کرد: متاسفانه به غلط آب سرزمین سیستان و زاهدان به رودخانه هیرمند وابسته شده است.
وی افزود: ۵۰ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان وابسته به رودخانه هیرمند هستند و باید این وابستگی با انتقال آب از دریا قطع شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو باید هر چه سریعتر برای دریافت حق آبه هیرمند اقدامات فوری انجام دهد.
دهمرده ادامه داد: برای آبهای ژرف و جلوگیری از تبخیر چاه نیمه ها ردیف بودجه اختصاص یافته که وزارت نیرو باید وارد عمل شود.
وی بیان کرد: آب روستایی سیستان با مشکلات فراوانی مواجه است که انتظار می رود وزارت نیرو در این زمینه ورود جدی داشته باشد.
نماینده مردم سیستان در مجلس گفت: حفر چاهک در سیستان برای بر طرف کردن مشکلات کم آبی یک راهکار است که وزارت نیرو باید هزینه برق مصرفی این چاهک ها را رایگان کند.
دهمرده افزود: فاضلاب شهری زابل و زهک در شرایط بحرانی قرار دارد و هر چه سریعتر این شبکه باید تعویض شود.
وی تصریح کرد: برای ماندگاری مردم سیستان در منطقه باید برنامه ریزی های کوتاه، میان و بلند مدت از سوی وزارت نیرو انجام شود.
یکی دیگر از نمایندگان مردم شهرستان های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مهمترین مساله سیستان تامین آب است و مردم از دولت انتظار دارند تا در این زمینه برای آنان اقدامات اساسی انجام دهد.
احمدعلی کیخا اظهار داشت: متاسفانه سیستان وابستگی کاملی به رودخانه هیرمند دارد که با انتقال آب دریا این وابستگی کاهش می یابد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افغانستان قدرت کنترل آب هیرمند را دارد و باید برای تامین آب سیستان فکر دیگری کرد.
وی افزود: یکی از مشکلات آب روستایی این است که مردم از آب آشامیدنی خود برای دام هایشان نیز استفاده می کنند.
کیخا ادامه داد: با این اقدام قبض های آب روستاییان زیاد می شود که وزارت نیرو باید پول قبض آنان را ببخشد.
وی گفت: بسیار از روستاییان سیستان با یارانه زندگی می کنند و توان پرداخت هزینه های آب و برق را ندارند و باید وزارت نیرو اقداماتی برای آنان انجام دهد.
وی تاکید کرد: هر چه سریعتر باید برای طرح فاضلاب شهری زهک و زابل کاری کرد چون قدمت این خطوط زیاد است و باید هر چه سریعتر تعویض شوند.
معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه زابل نیز در این نشست گفت: سیستان در حال وارد شدن به خشکسالی 20 ساله است و این موضوع مشکلات زیست محیطی را برای مردم این منطقه به وجود آورده است.
هوشنگ ناظری افزود: امسال قطع کامل آب رودخانه هیرمند نسبت به سال های گذشته پدیده خشکسالی را در سیستان شدت بخشیده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه تبخیر مخازن چاه نیمه ها یک معضل جدی در سیستان است با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای 14 هکتار از سطح چاه نیمه ها به منظور تولید برق و جلوگیری از تبخیر تفاهم نامه امضا شده است.
فرماندار زابل با بیان اینکه جلوگیری از تبخیر آب در سیستان از اهمیت زیادی برخوردار است تصریح کرد: طرح 46 هزار هکتاری آبیاری مزارع منطقه با لوله می تواند جلوی تبخیر آب تا سر مزارع را بگیرد.
ناظری گفت: تاکنون 850 میلیون دلار از صندوق ذخیره ملی برای طرح 46 هزار هکتار آبیاری با لوله سیستان اختصاص داده شده است.
وی افزود: سیستان را باید از وابستگی به رودخانه هیرمند خارج کنیم که برای این کار نیاز است انتقال آب از دریا در دستور کار قرار گیرد.
ناظری بیان کرد: حفر چاه ژرف در سیستان یک اقدام بسیار خوب محسوب می شود که نتایج آن امیدوارکننده است.
فرماندار زابل اظهار داشت: مردم سیستان در زمینه تامین آب آشامیدنی با شرایط سختی روبرو هستند و باید انتقال آب از دریا به طور جدی پیگیری شود.
وی ادامه داد: سیستان ظرفیت بسیار خوبی در زمینه تولید انرژی های پاک دارد که باید در این زمینه اقدامات فوری انجام شود.
ناظری گفت: کاهش تعرفه های برق یکی از مهمترین درخواست های مردم سیستان است.
وی ادامه داد: ما از وزارت نیرو ‌درخواست داریم تا کاهش تعرفه برق در سیستان را از 6 ماه به 9 ماه تغییر دهد.
وی تصریح کرد: روشنایی معابر سیستان و نقاط مرزی باید مورد توجه وزارت نیرو باشد و اعتبارات لازم در این زمینه را تخصیص دهد.
فرماندار زابل افزود: آب روستایی از چاه نیمه یک و 2 برداشت می شود که دچار بد رنگی و بد بویی شده است.
وی بیان کرد: 312 کیلومتر طول شبکه آب آشامیدنی شهر زابل است که 35 درصد آن از بین رفته است.
به گزارش ایرنا رضا اردکانیان وزیر نیرو و هیات همراه به منظور بررسی وضعیت حوزه آب و برق سیستان و بلوچستان و افتتاح طرح های مرتبط صبح امروز /پنجشنبه/ وارد زاهدان و بلافاصله عازم سیستان شدند.
حضور در گلزار شهدا و شرکت در نشست فرمانداری زابل، افتتاح همزمان طرح های برق منطقه ای، بازدید از تصفیه خانه زهک و چاه نیمه های سه و چهار این شهرستان، کلنگ زنی فاز چهارم آب شیرین کن زاهدان، بهره برداری از خط آبرسانی سکن به شهر گشت سراوان و شرکت در نشست بررسی مسائل آب و برق سیستان و بلوچستان از مهمترین برنامه های سفر یک روزه وزیر نیرو به استان است.
3213**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.