مدیرکل روابط عمومی برق منطقه ای سیستان و بلوچستان در حاشیه این سفر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حضور در گلزار شهدا و شرکت در نشست فرمانداری زابل، افتتاح همزمان طرح های برق منطقه ای، بازدید از تصفیه خانه زهک و چاه نیمه های سه و چهار این شهرستان از مهمترین برنامه های سفر یک روزه وزیر نیرو به استان است.
محمدرضا موذن افزود: کلنگ زنی فاز چهارم آب شیرین کن زاهدان، بهره برداری از خط آبرسانی شهر گشت سراوان و شرکت در نشست بررسی مسائل آب و برق سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه های سفر وزیر نیرو به این استان است.
به گزارش ایرنا خشکسالی حدود 2 دهه در سیستان و بلوچستان که امسال شدت آن محسوس تر است کشاورزی، آب، برق، بهداشت و سایر بخش های زندگی مردم رنج دیده این دیار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
عمده فعالیت اقتصادی و معیشتی مردم ولایتمدار سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون بر حوزه کشاورزی استوار است که متاسفانه وابستگی 100درصدی این منطقه به منابع آب رودخانه خارجی هیرمند سبب شده تا از حدود 19 سال پیش تاکنون گرفتار خشکسالی ناشی از قطع آب این رودخانه شوند و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مرزنشین به حد بسیار بحرانی و سخت برسد.
نبود آبگیری تالاب بین المللی هامون در گستره تقریبی پنج هزار و 700 کیلومتر مربع موجب شده بستر این تالاب به کانون حرکت شن های روان و ریزگردها در منطقه تبدیل و در نتیجه پیامد آن نیز نظیر بیماری های ریوی و تنفسی و سل دامنگیر مردم محروم سیستان شود.
همچنین در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان کاهش شدید نزولات آسمانی علاوه بر تاثیرگذاری عمیق بر وضعیت کشاورزی؛ تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم را با مشکلات جدی روبه رو کرده است.
7316**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.