به گزارش ایرنا سید دانیال محبی روز دوشنبه در دیدار سرکنسول افغانستان در زاهدان با وی در دفتر استاندار اظهار داشت: وجود مشترکات فراوان فرهنگی و مذهبی سیستان وبلوچستان و افغانستان زمینه ساز پیشبرد اهداف فرهنگی، اقتصادی، رفاه اجتماعی و رشد و توسعه منطقه است.
وی افزود: کشور در حال توسعه افغانستان می تواند در مسیر رشد و ترقی خود از ظرفیت های فراوان سیستان و بلوچستان نظیر آبهای آزاد به عنوان تنها راه مناسب، امن و کوتاه برای ارتباط با کشورهای اروپایی و آسیایی استفاده کند.
وی تاکید کرد: با توجه به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت ارتباطات و مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه می توان با بهره گیری از ارتباط وسیع و هم افزایی منطقه ای توسعه منطقه را رقم زد.
استاندار سیستان و بلوچستان از تحصیل دانشجویان کشور افغانستان در این استان به عنوان گامی مهم در افزایش روابط مردم 2 کشور یاد کرد.
سرکنسول افغانستان در زاهدان نیز در این نشست گفت: با توجه به اهمیت بندر اقیانوسی چابهار در چهار سال گذشته 165 شرکت و کمپانی افغانستان در این بندر مهم راهبردی سرمایه گذاری اقتصادی کرده اند.
عبدالرحیم نیک پور افزود: افغانستان کشور محصور در خشکی است که می تواند از ظرفیت بندر مهم و استراتژیک چابهار به عنوان یک منطقه حیاتی برای رشد خود استفاده کند.
وی همکاری در رفع مشکل زمین کنسولگری در زاهدان، گواهینامه رانندگی تجار و ویزای فعالان اقتصادی افغانستان در فرودگاه هنگام سفر به دیگر کشورها را خواستار شد.
سرکنسول افغانستان در زاهدان همچنین از استاندار صدور دستور در زمینه ارائه لیست دانشجویان افغانستانی در حال تحصیل در سیستان و بلوچستان برای ارسال به وزارت امورخارجه این کشور، را در خواست کرد.
وی با اشاره به حمل 110 تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان گفت: با توجه به ظرفیت جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان سیستان و بلوچستان باید از این ظرفیت ها برای توسعه و پیشرفت هر دو کشور همسایه بنحو شایسته ای استفاده کرد.
به گزارش ایرنا استان پهناور سیستان وبلوچستان با دارا بودن قابلیت های فراوان فرصتی گرانبها برای سرمایه گذاری افغان ها و شاهراه امن و ارزان اقتصادی برای دسترسی کشور همسایه «افغانستان» به آب های اقیانوسی و بازارهای بزرگ کشورهای حوزه اقیانوس هند است.

** فرصت های سرمایه گذاری مشترک و متقابل سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان
سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، مرزی بودن، دسترسی به آبهای آزاد و منابع غنی طبیعی با قابلیت های ویژه، منحصر به فرد و بکر فرصت گرانبهایی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است که مهمترین آنها:
در بخش صنعت و معدن ساخت شهرکهای صنعتی یا ناحیه های صنعتی مشترک در مناطق مرزی 2 کشور، احداث واحد تولید ادوات و ماشین آلات کشاورزی توسط ایران در افغانستان با توجه به سنتی بودن کشاورزی افغانستان، سرمایه گذاری در خصوص احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی در افغانستان با توجه به نیاز آن کشور به محصولات پتروشیمی، سرمایه گذاری ایران برای اکتشاف و استخراج مس ، سنگ آهن و فیروزه کشور افغانستان، سرمایه گذاری مشترک 2 کشور در زمینه پر عیارسازی کانی های معدنی از جمله منگنز ، کرومیت و غیره، سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید آجر نسوز منیزیتی با توجه به ذخایر قابل توجه کانسنگ و دولومیت در 2 کشور می تواند زمینه ساز افزایش ارتباطات اقتصادی شود.
همچنین سرمایه گذاری های مشترک در زمینه تولید کاشی و سرامیک با توجه به ذخایر مناسب خاک صنعتی در سطح استان (زاهدان، خاش و ایرانشهر)، استحصال منیزیم از آب دریا با توجه به مناطق پرپتانسیل درچابهار و کنارک، تولید آجر شیلی با توجه به وفور ماده معدنی شیل در زاهدان و سراوان، تولید انواع لوله ها از جمله P.V.C و فرآوری سنگ و تولید مواد غذایی در افغانستان از دیگر فرصت ها برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن است.
ایجاد اتاق های مشترک بازرگانی صنعت ، معدن و کشاورزی و سرمایه گذاری استان سیستان و بلوچستان و ولایات افغانستان، تسریع در ساخت پل دوم میلک، احداث پایانه صادراتی در شهرستان هیرمند با سرمایه گذاری مشترک با توجه به صدور مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران، برگزاری همایش ها ، سمینارها و نمایشگاه تخصصی استان با هریک از ولایات افغانستان در حوزه سرمایه گذاری در 2 کشور و احداث منطقه مشترک سرمایه گذاری در مرز رسمی 2 کشور برای فراهم شدن شرایط سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی طرفین در مراکز تولیدی و تجاری 2 کشور و ایجاد شهرک صنعتی مشترک می تواند زمینه ساز افزایش تجارت و ترانزیت بین این استان با کشور افغانستان باشد.
سفر هیاتهای تجاری، بازاریابی و سرمایه گذاری دو کشور، سرمایه گذاری صاحبان سرمایه کشور افغانستان در بندر چابهار با توجه به نیاز آن کشور به بندر استراتژیک به دلیل ترانزیت کالا و دسترسی به آبهای آزاد، سرمایه گذاری هایی در ایجاد شرکتهای حمل و نقل مشترک اعم از مسافربری و باربری، ناوگان جاده ای دو کشور به منظور استفاده از ظرفیت ترانزیتی و حمل و نقل ریلی استان توسط تجار افغانستان و ترانزیت خشکبار با توجه به ظرفیت بالای آن کشور و برگزاری منظم کمیته مشترک تجارت مرزی بین سیستان و بلوچستان و ولایات نیمروز و فراه افغانستان از دیگر فرصت ها برای افزایش ترانزیت و صادرات در منطقه است.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.