نادر میرشکار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صادرات سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش 57 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: میزان صادارت از گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت 49 میلیون و 513 هزار و 332 دلار و از بازارچه های مرزی استان 90 میلیون و 451 هزار و 777 دلار بوده که سهم صادرات از گمرکات 35.5 درصد و سهم صادرات از بازارچه های مرزی 64.5 درصد گزارش شده است.
میرشکار با بیان اینکه آمارها حاکی از این است که بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان عملکرد صادراتی قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند افزود: از دلایل عمده افزایش صادرات می توان به دسترسی آسان به بازارهای کشورهای همسایه، سهولت فرآیند انجام صادرات و نیز بوروکراسی اداری کمتر در بازارچه ها اشاره کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: کل صادرات استان از طریق گمرکات رسمی و بازارچه های مرزی به کشور پاکستان در این مدت 83 میلیون و 448 هزار و 321 دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 107درصد افزایش داشته است.
میرشکار افزود: حدود 59.5 درصد صادرات سیستان و بلوچستان به پاکستان بوده که مصالح ساختمانی (سیمان)، گوجه فرنگی، هندوانه و گاز عمده کالاهای صادراتی به این کشور را شامل می شود.
وی کل صادرات سیستان و بلوچستان از گمرکات و بازارچه های مرزی به کشور افغانستان را در این مدت 55 میلیون و 158 هزار و 420 دلار ذکر کرد و افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش داشته است.
میرشکار بیان کرد: حدود 39 درصد صادرات سیستان و بلوچستان به افغانستان انجام گرفته که عمده کالاهای صادراتی به این کشور نیز مصالح ساختمانی (سیمان)، گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی بوده است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان دارای هفت بازارچه مرزی شامل بازارچه های مرزی گمشاد و میلک در شهرستان هیرمند، بازارچه مرزی میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار است.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.