به گزارش ایرنا حبیب الله دهمرده روز یکشنبه در نشست شورای راهبری اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان با حضور وزیر کشور اظهار داشت: با استفاده از روش های علمی باید از تبخیر آب چاه نیمه ها جلوگیری کرد که خوشبختانه در این زمینه با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری اقداماتی در حال انجام است.
وی بیان کرد: از چاه نیمه ها مقادیری آب برای کشاورزی رها سازی و مردم اقدام به کشت کردند اما به دلیل عدم آورد رودخانه هیرمند گندمزارهای آنان خشک شد.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم سیستان بنیه مالی ندارند و مرز نیز بسته است به همین سبب باید برای ماندگاری مردم در این منطقه برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: مشکل سیستان باید یک بار برای همیشه حل شود زیرا این منطقه به دلیل وابستگی به آب رودخانه هیرمند هر چند سال دچار سیل یا خشکسالی می شود و خشکسالی اخیر که 2 دهه ادامه دارد مردم را با مشکلات زیادی رو به کرده و به دلیل نداشتن منبع درآمد برای امرار معاش مجبور به مهاجرت شده اند.
دهمرده گفت: کشاورزی و دامپروری در سیستان یک ظرفیت بزرگ و اصلی برای ماندگاری مردم است که باید در این زمینه اقدامات موثری انجام شود.
نماینده حوزه انتخابیه زابل در مجلس با اشاره به وجود آثار باستانی و تاریخی و جاذبه های گردشگری در سیستان گفت: با وجود ظرفیت های گسترده متاسفانه در این منطقه زیرساخت های گردشگری فراهم نشده است.
وی بیان کرد: انتقال آب از دریای عمان به سراسر سیستان و بلوچستان یک ظرفیت بسیار خوبی است که می تواند سیستان و زاهدان را از وابستگی به رودخانه هیرمند خارج کند.
دهمرده اظهار داشت: سیستان ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه انرژی های پاک دارد که باید هر چه سریعتر نیروگاه های خورشیدی و بادی در این منطقه ایجاد شود.
وی ادامه داد: با تولید برق بادی و خورشیدی در سیستان علاوه بر تامین برق این منطقه می توانیم به افغانستان نیز صادر کنیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: برای ساخت نیروگاه بادی در سیستان در بودجه کشور ردیفی ایجاده شده که باید تسهیل شود.
وی افزود: اگر بتوان یک نیروگاه 50 مگاواتی برق تولید کنیم باعث تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این زمینه می شود.
نماینده مردم سیستان در مجلس بیان کرد: تالاب بین المللی هامون که یک فرصت ارزشمند برای مردم سیستان بود هم اینک به یک معضل تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: برخی از معابر شهر زابل به دلیل نداشتن آسفالت به کانون ریزگرد تبدیل شده که انتظار دریافت قیر رایگان را داریم.
نماینده دیگر مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مردم سیستان از دولت انتظار دارند که در این شرایط سخت خشکسالی دست آنان را گرفته و به یاریشان بشتابد.
احمدعلی کیخا اظهار داشت: دیوار امنیتی بر روی مرز سیستان یک کار غیر کارشناسی بود که در گذشته انجام شد و انتظار می رود یک کار کارشناسی جدیدی بر روی این دیوار انجام شود.
رئییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: این دیوار امنیتی برای مردم سیستان به یک معضل اساسی تبدیل شده است.
وی بیان کرد: فقدان زمین دولتی در سیستان باعث شده تا بسیاری از طرح های دولتی به سر انجامی نرسد.
به گزارش ایرنا وزیر کشور در سفر یک روزه به شمال سیستان و بلوچستان علاوه بر طرح 46 هزار هکتاری آبیاری نوین دشت سیستان، از منطقه ویژه رامشار و محدوده منطقه آزاد سیستان نیز دیدن می کند.
رحمانی فضلی در ادامه سفرش به سیستان طی مراسمی بازارچه مرزی تخت عدالت در شهرستان هیرمند را افتتاح کرد.
معاون آب و خاک و مدیر کل دفتر بحران وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، معاونان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، استاندار جمعی از مسئولان دستگاههای اجرایی استان وزیر کشور را در این سفر همراهی می کنند.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
3213 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.