دراین مطلب آمده است:اگرچه مصرف امگا 3 به بسیاری از افراد توصیه می شود اما اگر در مصرف قرص امگا 3 زیاده روی شود چطور؟ ادامه این مطلب عوارض خطرناک قرص امگا 3 و مصرف بیش از حد امگا 3 را برایتان آورده ایم.
انواع مختلف امگا3
براساس بسیاری از تحقیقات انجام شده، اسیدهای چرب امگا 3 گرفته شده از روغن ماهی نقش زیادی در پایین آوردن فشارخون و سطوح تری گلیسرید خون دارند. شواهد حاکی است که اسیدهای چرب امگا 3 برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز مفید است. انواع مختلفی از امگا 3 وجود دارد. منابع مختلف گیاهی حاوی آلفا لینولنیک اسید یا ALA بوده که بدن می تواند آن را به امگا 3 تبدیل کند. روغن ماهی نیز معمولا حاوی اسیدهای چرب EPA و DHA است. امگا 3 به مقدار فراوان در گردو، ماهی سالمون و اسفناج وجود دارد.
امگا 3 و تاثیر بر قند خون
تغییر سطوح قند خون یکی از عوارض جانبی امگا 3 است. بنابراین در صورت ابتلا به دیابت یا استفاده از گیاهان، دارو ها و مکمل هایی برای تغییر سطوح قند خون مراقبت بیشتری مورد نیاز است. همچنین در صورت استفاده از امگا 3 برای جلوگیری از بروز هر گونه عوارض و مشکلی نسبت به بررسی قند خون خود اقدام نمایید.
تحقیقات مضرات امگا 3 را اثبات کرده اند؟
تحقیقات جدید نشان داده که مصرف بیش از اندازه ی امگا 3 برای سلامتی افراد مضر است. محققان در پژوهشی که یافته‌های آن در مجله «Prostaglandins» منتشر شده است، دریافتند: اسیدهای چرب امگا 3 که معمولا در ماهی یافت می‌شود، در صورت مصرف بیش از اندازه می‌تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد. اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند که برای سلامت قلب و مسائل التهابی بسیار مفیدند. با این حال محققان اظهار کردند: مصرف مقدار بیش از اندازه اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را دچار نقص کند. همچنین مصرف بعضی از مواد غذایی همچون تخم‌مرغ، نان، کره، روغن و آب پرتقال که دارای امگا 3 هستند، همراه با مکمل روغن ماهی سطح این ماده را در بدن افزایش می‌دهد.
مضرات قرص امگا 3 برای مردان
محققان مرکز مطالعات سرطان «فرد هاچینسون» در آمریکا در این رابطه اظهار داشتند: مصرف کپسول‌های امگا 3 نه تنها از خطر بروز سرطان پروستات نمی‌کاهد بلکه احتمال بروز موارد کشنده این بیماری را تا 70 درصد افزایش می‌دهد. این پژوهشگران معتقدند که هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که ثابت کند مکمل‌های غذایی برای سلامت انسان سودمند هستند. پژوهشگران مرکز هاچینسون در این تحقیق، خون 834 مرد مبتلا به سرطان پروستات را با خون 1393 مرد سالم مقایسه کردند. نتایج نشان داد مردانی که میزان امگا 3 در خونشان در بالاترین حد است 71 درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به نوع کشنده سرطان پروستات هستند. به علاوه در این افراد خطر ابتلا به نوع خفیف‌تر این سرطان 43 درصد افزایش می‌یابد. این محققان می‌گویند: هنوز روشن نیست این چربی چگونه باعث رشد تومور می‌شود اما برخی حدس می‌زنند که شاید امگا 3 سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و یا اینکه به مولکول وراثتی دی‌ان‌ای آسیب می‌زند. با این حال برخی از کارشناسان مرکز مطالعات سرطان انگلیس می‌گویند: شواهد مربوط به نحوه تاثیرگذاری امگا 3 بر سرطان پروستات متناقض هستند و متاسفانه تحقیق اخیر نیز این تناقض‌ها را حل نکرده است.
مضرات قرص امگا 3 برای قلب
نتایج به دست آمده از بررسی تاثیر روغن ماهی بر درمان یا جلوگیری از آریتمی قلبی که ممکن است به مرگ منجر شود نشان می‌دهد که روغن ماهی در برخی از موارد باعث تشدید آریتمی در افراد می‌شود. اگر سابقه بیماری قلبی دارید، قبل از مصرف روغن ماهی با پزشک خود مشورت کنید. آریتمی قلبی زمانی رخ می‌دهد که ایمپالس‌های الکتریکی قلب که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند دچار اختلال شوند. قلب شما از طریق انقباض به این ایمپالس‌های الکتریکی واکنش نشان می‌دهد. انقباض دهلیز و بطن قلب باعث پمپاژ و انتقال خون به سایر نقاط بدن می‌شود. اگر انقباض دهلیز و بطن در زمان مناسب رخ ندهد، قلب قادر به پمپاژ صحیح خون نخواهد بود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.