هدایت الله میرمرادزهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطالعات ساخت موج شکن بندر تنگ در سال 1395 به اتمام رسیده و در سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
وی بیان کرد: برای عملیات ساخت موج شکن اصلی و فرعی و راه دسترسی به اسکله در مجموع 790 هزار مترمکعب سنگ چینی و 65 هزار مترمکعب بتن ریزی آکروپاد انجام شده است.
وی افزود: این بندر در مدت زمان 30 ماه تکمیل و به بهره برداری می رسد.
وی تصریح کرد: بندر صیادی و گردشگری تنگ در 110 کیلومتری مسیر چابهار- جاسک واقع شده است و یکی از نقاط مهم صیادی و گردشگری سواحل مَکُّران به حساب می آید.
وی گفت: طرح ساخت اسکله جدید بندر صیادی تنگ شامل ساخت اسکله، موج شکن، تاسیسات خشکی، محوطه سازی و لایروبی است که ظرفیت پهلوگیری 50 فروند شناور لنج و 100 فروند قایق را دارد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان های چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعالند.
میرمرادزهی اظهار داشت: 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 24 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
به گزارش ایرنا، بندر صیادی تنگ یکی از قدیمی ترین اسکله های صیادی در حوزه شهرستان کنارک است که هم اینک به دلیل تخریب در زمان توفان «گونو» برای پهلوگیری لنج های صیادی قابل استفاده نیست.
توفان گونو با سرعت حدود 200 کیلومتر در سال 1386 در جنوب سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست که هفت شهرستان از جمله چابهار، کنارک، سیب سوران، سرباز و مهرستان را تحت تاثیر بارانهای سیل آسا قرار داد.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.