رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح های افتتاح شده امروز شامل600 هکتار آبیاری قطره‌ای در باغات پسته خاش و 100 هکتار آبیاری بارانی در مزارع تولید علوفه، گندم و دانه های روغنی ایرانشهر بود که به صورت نمادین در خاش به بهره برداری رسید.
مجتبی پیری افزود: برای راه اندازی این طرح ها 750 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
به گزارش ایرنا محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را در سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان معاون تولیدات دامی، معاون امور باغبانی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها، رئیس مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر نظام‌های بهره ‌برداری سازمان تعاون روستایی ایران، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی، محبی استاندار سیستان وبلوچستان و مسئولان بخش کشاورزی استان همراهی می کنند.

**گذری بر ظرفیت ها و مشکلات بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
تولید سالانه افزون بر 4.6 میلیون تن محصولات بخش کشاورزی در شرایط مساعد شامل سه میلیون تن محصولات زراعی، 530 هزار تن محصولات باغی، 180 هزار تن دامی، 250 هزار تن شیلاتی و 650 هزار تن جنگل و مرتع از جمله ظرفیت های این استان در این بخش است.
تولید برخی محصولات کشاورزی 2 بار در سال، دارا بودن رتبه نخست سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید خرمای کشور، رتبه نخست محصولات گرمسیری با تولید سالانه 154 هزار تن با بیش از 18 چین در سال، خودکفایی در گوشت قرمز، تولید گونه های نادر نباتی نظیر انگور یاقوتی به عنوان پیش رس ترین انگور کشور، برخورداری از گونه های دامی نظیر گاو سیستانی به عنوان بهترین نژاد گوشت ایران، گاو و مرغ دشتیاری، مرغ خزک، گوسفند بلوچی و دارا بودن نصف جمعیت شتر کشور و دسترسی به آبهای آزاد و امکان صید در اقیانوس هند با صید سالانه افزون بر 44 درصد کل صید کشور از دیگر توانمندی های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان در حوزه کشاورزی است.
همچنین از دیگر ظرفیت های این بخش در استان هزار گنج، واردات دام از مرز با برخورداری هزار و 300 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان، وجود سه مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی، علوم دامی و شیلاتی و چهار مرکز آموزش عالی، ظرفیت بالا و مناسب برای توسعه جامع واحدهای دام و طیور صنعتی و سنتی و افزایش سطح زیر کشت محصولات بخش کشاورزی به 2برابر وضع موجود یعنی بیش از 400 هزار هکتار در صورت ایجاد زیر بناهای بخش کشاورزی است.
در کنار این توانمندی ها، خشکسالی های پی در پی در نیمه شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل قطع شریان آب رودخانه هیرمند از سال 76 آغاز و در سال 78 بطور کامل بر این منطقه چیره شد، همچنین کاهش شدید نزولات آسمانی سبب شد تا اینک منطقه سیستان بطور کامل خشک و تغییر اقلیم در آن رخ دهد.
مناطق مرکزی و جنوبی استان نیز کاهش نزولات آسمانی را در 20 سال گذشته تجربه کرده و این امر با تاثیر مستقیم بر سفره های آب زیر زمینی و کشاورزی سبب شده تا میزان زمین های زیر کشت کشاورزی کاهش یابد و در بسیاری از مناطق الگوی کشت تغییر کند.
بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان با عنایت دولت در سالهای اخیر در مسیر تحول و رونق بیش از پیش قرار گرفته به طوری که طرح انتقال آب با لوله در سطح 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان، اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی جنوب و مرکز استان با اعتبار 10 هزار میلیارد ریال، تدوین سند تامین 50 هزار تن گوشت کشور ازاین استان، تدوین سند توسعه شیلات و محصولات باغی و دامپروری از جمله مهمترین دستاوردها به حساب می آید.
7316**7310 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.