دانیال محبی روز پنجشنبه در حاشیه سفر مشترک خود با وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با خشک شدن قنوات، چاهها و چشمه سارها در سیستان و بلوچستان به بخش های دام و کشاورزی مردم خسارات فراوانی وارد شده به طوری که بسیاری از مناطق روستایی و عشایری این استان خالی از سکنه شده اند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه عمق خسارتها در سیستان و بلوچستان بسیار زیاد بوده در دولت تلاش می کنیم بخشی از این خسارتها جبران شود.
وی ادامه داد: زندگی مردم این استان مرزی به وجود همین مقدار اندک آب و انجام فعالیت های کشاورزی و دامی وابسته است بنابراین دولت با درک کردن مشکلات مردم و شرایط منطقه برای مقابله با بحران بی آبی و خشکسالی تدابیر ویژه ای اتخاد می کند.
محبی از تلاش مردم سیستان و بلوچستان برای رونق دادن کشاورزی و استفاده بهینه از آب، خاک و مراتع قدردانی کرد و افزود: در دولت سامانه های نوین آبیاری و توسعه دادن الگوهای کشت با نیاز آبی کم را دنبال می کنیم و امیدواریم با همراهی و استقبال مردم بتوانیم برای کاهش مشکلات گام برداریم.
فرماندار خاش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان افزون بر 38 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد که در سال شاهد تولید افزون بر 300 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این منطقه هستیم.
حمیدالدین یوسفی با اشاره به وجود افزون بر 500 هزار راس دام سبک، حدود هشت هزار نفر شتر و چند هزار راس دام سنگین در خاش بیان کرد: با توجه به اینکه مراتع در این شهرستان بر اثر خشکسالی ها از بین رفته و کشاورزی منطقه نیز با شرایط بحرانی مواجه شده، انتظار داریم علوفه دامی رایگان میان عشایر و روستاییان توزیع شود.
وی اظهار داشت: مردم منطقه در سالهای اخیر به دلیل شرایط سخت خشکسالی خسارت فراوان دیده اند و تسهیلاتی را نیز از سالهای قبل دریافت کرده اند و هم اینک با جرایم دیرکرد مواجه هستند؛ بنابراین برای بخشودگی وام ها باید در دولت چاره اندیشی شود.
فرماندار خاش ادامه داد: کشاورزان پرتلاش این شهرستان از روش های نوین آبیاری، تنوع در کشت، گرایش به کشت های الگویی و با شرایط کم آبی به خوبی استقبال می کنند بنابراین باید شرایطی مهیا شود تا آنان بتوانند از فرصت ارزشمند دولت برای اجرای سامانه های نوین آبیاری بهره ببرند.
به گزارش ایرنا محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی چهارشنبه شب به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان وارد زاهدان مرکز این استان شد.
حجتی در این سفر ضمن دیدار و گفت و گو با کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی، از طرح های سامانه نوین آبیاری، آبخیزداری، واحدهای پرورش جوجه یک روزه و پرورش کبک، باغ نخیلات و واحد فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان های خاش، سراوان و ایرانشهر بازدید و برخی از آنها را راه اندازی خواهد کرد.
وزیر جهاد کشاورزی را در این سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان معاون تولیدات دامی، معاون امور باغبانی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها، رئیس مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر نظام‌های بهره ‌برداری سازمان تعاون روستایی ایران، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی، محبی استاندار و مسئولان بخش کشاورزی استان وی را همراهی می کنند.
7310**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.