به گزارش ایرنا، سیستان وبلوچستان از استان های گرم و خشک، کم باران و بی آب است که خشکسالی 20 ساله در آن نیز مزید بر علت شده و مشکلات را چند برابر کرده است.
گرمای هوا، ریزگردها، خشک شدن درختان نخل و باغات مرکبات و میوه های سردسیری و گرمسیری خسارات میلیاردی در این استان بر جا گذاشته است.
کم شدن آب چاهها، آبرسانی در شهر و مناطق روستایی را با مشکل جدی رو به رو کرده و خشک شدن قنوات چند صد ساله و چاههای کشاورزی نیز خسارت میلیاردی ببار آورده است.
هم اینک بیش از 50 درصد روستاهای سیستان و بلوچستان با تنش آبی مواجه ‌اند بطوریکه توزیع آب با تانکر در 550 روستای چابهار وکنارک همجوار آب های بی کران اقیانوس هند با مشکل فراوان تامین می شود و بسیاری از مردم از 15 لیتر سهمیه روزانه نیز بی بهره اند.
حاصل دسترنج چندین نسل از کشاورزان در طول سالهای اخیر از بین رفته است و جبران آن امکان پذیر نیست و چنانچه وضعیت آب به حد نرمال برسد باید سالها صبر و تلاش کنند تا بتوانند باغات خود را احیا و به مرحله میوه دهی برسانند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وقتی بیش از 400 روستای این شهرستان همجوار با آب های اقیانوسی فاقد آب هستند تکلیف بقیه روستاهای بی آب در سایر نقاط استان مشخص است.
غلامرضا مجیدی افزود: چنانچه اعتبار لازم برای شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان اختصاص پیدا کند و آب به نقاط شهری و روستایی انتقال یابد علاوه بر تامین آب آشامیدنی، هزاران هکتار اراضی کشاورزی به زیر کشت خواهد رفت.
وی ادامه داد: انتقال آب دریا تضمین کننده افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی، رونق صنعت و ایجاد هزاران شغل جدید است.
‌مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بحران بی آبی در روستاها بیداد می کند، بطوریکه 48 درصد آب های زیرزمینی این استان به مرحله بحران و تنش آبی رسیده است.
عبدالاحد ریگی افزود: برای تامین آب 5 هزار و 594 روستای سیستان و بلوچستان با مشکل جدی رو به رو هستیم.
وی به کاهش میزان 75 درصدی بارندگی نسبت به سال قبل اشاره کرد و گفت: نبود بارندگی و ادامه خشکسالی 20 ساله موجب کاهش سفره‌ های آبی و سطح آبدهی چاه ‌های آب آشامیدنی شده است‌.
وی بر تکمیل مطالعه طرح انتقال آب از دریای عمان به تک تک نقاط روستایی وشهری سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: در فاز نخست 219 میلیون مترمکعب آب باید انتقال پیدا کند.
‌مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان تنها راه حل برون رفت از مشکلات بی آبی این استان کم آب را شیرین سازی و انتقال آب دریا عنوان کرد و افزود: در ابتدا تمام نقاط ساحلی آبرسانی شوند و بعد کم کم سایر نقاط آب انتقال پیدا کند.
ریگی با بیان اینکه 2 هزار و 570 روستای سیستان وبلوچستان از شبکه آبرسانی برخوردارند و بیش از نیمی از اینها با بحران بی آبی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: سه هزار و 24 روستای سیستان و بلوچستان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند که بوسیله تانکر آبرسانی سیار انجام می ‌شود.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شیرین سازی آب دریای عمان بهترین راه برای رفع مشکل بی آبی ومقابله با خشکسالی های پی در پی است.
عبدالغفور ایران نژاد افزود: شیرین سازی وانتقال 500 هزار مترمکعب آب می تواند آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت بیش از 550 هزار نفر از جمعیت حوزه انتخابیه چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در افق 20 ساله را تامین کند.
وی ادامه داد: خشکسالی علاوه بر خسارت های میلیاردی سبب مهاجرت مردم از روستاها و افزایش جمعیت حاشیه نشینی در شهرهایی نظیر چابهار شده است.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.