امان الله طوقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زردآلو و آلو در سطح 720 هکتار باغات بارور شهرستان خاش کاشت شده که برداشت آن از نیمه دوم خرداد شروع شده و تا اواخر تیر ماه ادامه دارد.
وی بیان کرد: هم اینک افزون بر 700 نفر در تولید محصول زردآلو نقش دارند و در سال زراعی جاری به منظور توسعه باغات زردآلو چند هزار اصله نهال پیوندی و غیر پیوندی تولید شده در شهرستان خاش بین باغداران توزیع شد که با این اقدام به افزایش اشتغال و تولید این محصول کمک می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش ادامه داد: به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب نهال انواع گونه ها هسته دار از قبیل زردآلو، هلو، آلو، بادام و گیلاس در شهرستان خاش تولید می شود.
طوقی به کشاورزان توصیه کرد: به علت مقاومت کم رقم قیصی در برابر سرما این نوع زردآلو از باغات حذف و ارقام مقاومی مانند رجبعلی، قرمز شاهرودی و لشکر پاره را جایگزین کنند.
وی تصریح کرد: گرده افشانی زردآلو به دلیل چسبندگی گرده ها توسط باد با مشکل روبرو می شود به همین دلیل از کشاورزان عزیز درخواست می کنیم حتما در باغات خود به پرورش زنبور عسل بپردازند تا علاوه بر کسب درآمد و کارآفرینی و تولید عسل، نقیصه گرده افشانی را نیز جبران کنند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش با اشاره به اینکه حدود 10 درصد از باغات زردآلو در خاش به سامانه نوین آبیاری مجهز شده اند افزود: اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار و قطره ای برای افزایش تولید و تولید محصولات با کیفیت به باغداران توصیه می شود تا از نتایج منفی آبیاری باغات به روش غرق آبی جلوگیری به عمل آید.
طوقی همچنین از حمایت های دولت در جهت توسعه فعالیت های کشاورزی و دامی و صنایع جانبی و افزایش تولید محصولات و رسیدن به شاحص ها و مرز خود کفایی خبر داد و افزود: استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های بالای بخش کشاورزی شهرستان خاش به ویژه تولید محصولات باغی از جمله زردآلو تاکنون علاوه بر سود فراوانی که عاید کشاورزان شده، همچنین ارتقای شاخص های بخش کشاورزی در این منطقه را به همراه داشته است.
کریم بخش کردی تمندانی از کشاورزان پیشرو و موفق شهرستان خاش نیز از عملکرد مسئولان در اجرا نشدن طرحهای آبیاری نوین در اراضی حاشیه تفتان که باغات به دلیل نبود زمین کافی خرد و کوچک هستند، انتقاد کرد و گفت: از سال 90 تاکنون هزینه اجرای طرحهای آبیاری نوین در حاشیه تفتان از سوی کشاورزان پرداخت شده ولی از اجرای طرحها بعد از گذشت هفت سال خبری نیست.
وی اظهار داشت: کشاورزان منطقه بارها به مسئولان استانی و محلی مراجعه کرده اند اما تاکنون مشکل شان حل نشده و به نتیجه ای نرسیده اند.
کردی ادامه داد: هم اینک بخش بزرگی از باغات مردم در فیروزآباد، کوشه، تمندان و غیره به دلیل وجود خشکسالی ها و اجرا نشدن سامانه آبیاری نوین خشک شده اند.
این کشاورز خاشی اظهار داشت: من با هزینه شخصی تاکنون توانسته ام حدود 5 هزار متر مربع از باغات خود را به سامانه آبیاری نوین مجهز کنم و هزینه های نگهداری و کود و سم و غیره را نیز خودم می پردازم، اما بسیاری از مردم محلی از عهده انجام فعالیت های کشاورزی و یا سکونت در روستا بر نمی آیند و متاسفانه بسیاری از روستاها و منازل مردم بر اثر خشکسالی ها و نبود حمایتهای دولتی خالی از سکنه شده اند که نیاز است به دردهای مردم رسیدگی شود.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.