دکتر سید محمد هاشمی شهری روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فعالیت مرکز رادیوتراپی و اشعه درمانی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان چرخه درمان بیماران مبتلا به سرطان را در سیستان و بلوچستان تکمیل کرده و این امر مصداق بارز تحقق عدالت در سلامت است.
وی افزود: این مرکز پرتو درمانی در مجاورت بخش شیمی درمانی از زمان آغاز فعالیت تا کنون به 470 بیمار سرطانی خدمات لازم را ارائه داده است.
وی تصریح کرد: طول درمان بیماران در بخش اشعه درمانی از زمان پذیرش تا پایان دوره به طور متوسط 2 تا 6 هفته است.
وی ادامه داد: بسیاری از بیمارانی که تحت پرتو درمانی و شیمی درمانی قرار می گیرند نیاز به مراقبت های خاص دارویی، تغذیه ای و حفاظت در مقابل عفونت های مختلف دارند و بدون تردید ارائه این خدمات در محل سکونت بیماران علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی آنان، بسیاری از مشکلات جانبی خانواده ها و همراهیان را کاهش می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه های سرسام آور درمان بیماری سرطان موجب می شد تا برخی از خانواده ها به منظور تامین هزینه درمان به مرحله فقر مطلق سقوط کنند و یا در مواردی شاهد بودیم که برخی از بیماران از دریافت خدمات درمانی محروم می شدند.
دکتر هاشمی افزود: خوشبختانه متعاقب اجرای طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ بسته رایگان شدن درمان بیماران سرطانی به دانشگاه های علوم پزشکی بسیاری از مشکلات اقتصادی خانواده بیماران برطرف شد اما با وجود این اقدام ارزشمند و خیرخواهانه، تامین هزینه مسافرت های درمانی برای سپری کردن دوره های طولانی پرتو درمانی در دیگر نقاط کشور برای بسیاری از بیماران سیستان و بلوچستان همچنان دشوار بود.
وی اظهار داشت: راه اندازی مرکز پرتو درمانی زاهدان عملا از صرف هزینه های سنگین مسافرت برای درمان بیماران سرطانی سیستان و بلوچستان پیشگیری کرده است.
وی با اشاره به اهمیت پیشگیری اولیه از بروز بیماری های مزمن غیر واگیر از جمله سرطان بر ضرورت خود مراقبتی و اصلاح سبک زندگی مردم تاکید کرد و گفت: از آنجا که هزینه های بخش درمان بسیار سرسام آور بوده و تمام کشورهای دنیا دچار محدودیت هایی در منابع مالی حوزه درمان هستند، مناسب ترین و عاقلانه ترین اقدام برای حفظ سلامت انسان ها و ارتقای کیفیت زندگی آنان کنترل عوامل خطر این بیماری هاست.
وی فعالیت بدنی منظم، تغذیه مناسب و دوری از دخانیات و الکل را از جمله مهمترین توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای کنترل عوامل خطر و پیشگیری اولیه ابتلا به بیماری های مزمن غیر واگیر عنوان کرد.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشخیص به موقع بیماری سرطان نیز می تواند به عنوان گام دوم پیشگیری منجر به کاهش بسیاری از عوارض سوء جسمی و هزینه های اقتصادی بیماران شود.
دکتر هاشمی ساخت و تجهیز مراکز غربالگری سرطان در قالب برنامه های عمرانی طرح تحول نظام سلامت را از مصادیق اقدام در زمینه پیشگیری ثانویه از بروز سرطان برشمرد و اظهار داشت: مرکز غربالگری سرطان در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان با 575 مترمربع زیر بنا در مراحل انتهایی عملیات ساختمانی قرار دارد و به زودی تجهیز و راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: مرکز غربالگری سرطان بیمارستان رازی سراوان نیز 575 مترمربع زیربنا دارد و هم اینک از 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به فراگیر و عدالت محور بودن طرح تحول نظام سلامت افزود: علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در منطقه تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی زابل و ایرانشهر نیز بخش های غربالگری سرطان تعریف شده که در مراحل مختلف ساخت و تجهیز است.
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.