مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: نقش سمن‌ها در صیانت از محیط زیست بسیار پر رنگ و تاثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا نیره پورملایی شامگاه دوشنبه در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه که با محوریت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: رسانه‌ها نقش مهم و تاثیرگذاری در بیان مشکلات زیست محیطی و فرهنگ‌سازی استفاده صحیح از این محیط را دارند.

وی افزود: خوشبختانه محیط زیست سیستان و بلوچستان وضعیت مطلوبی دارد اما موضوعاتی مانند خشکسالی، بی‌آبی و مسائل مرتبط با تالاب بین‌المللی هامون سبب بروز مشکلاتی برای مردم استان شده است.

وی با بیان اینکه این اداره از هیچ تلاشی برای حفظ محیط زیست و حل معضلات ناشی از مشکلات خشکسالی و بی آبی، دریغ نخواهد کرد، عنوان کرد: چالش‌های پیش‌روی منطقه سیستان و بویژه تالاب هامون بیش از دیگر نقاط استان است و نیاز به کار جدی دارد.

وی عنوان کرد: معیشت مردم سیستان بویژه در بخش کشاورزی و دامداری است و پس از خشکسالی، مشکلات متعددی برای مردم این منطقه به وجود آمده و این موضوع سبب تمایز این تالاب از دیگر تالاب های کشور شده است‌.

وی درباره گونه‌های جانوری استان گفت: بیشترین تمرکز اداره کل حفاظت محیط زیست روی حیات وحش و پس از آن تمساح گاندو است که برای اولین بار توانستیم طرح بوم‌گردی را برای آن تعریف کنیم. قاچاق گونه‌های حیات وحش یکی از معضلات پیش روی این اداره کل است که با همکاری پلیس فتا 18 پرونده این حوزه از طریق فضای مجازی پیگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تنوع اقلیمی سیستان و بلوچستان گفت: اقداماتی از جمله ثبت جهانی تالاب بین‌المللی هامون در یونسکو از سوی اداره کل محیط زیست استان، سبب توجه ویژه جوامع بین الملی به این تالاب شد. 

وی از احداث مرکز بازدیدکنندگان حوزه محیط زیست با هدف توسعه بوم گردی در هیرمند و‌ پیشرفت فیزیکی 40 درصدی آن خبر داد.

وی درباره ویژه برنامه‌های هفته محیط زیست گفت: هفته محیط زیست با شعار محوری حذف آلودگی پلاستیک، از 16 خرداد آغاز شده و تا 22 ادامه دارد و برنامه های مختلفی را در بر داشته است.

پورملایی افزود: ساماندهی زباله‌ها با محوریت زباله پلاستیک، برگزاری بزرگترین مانور اطفاع حریق، برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه از جمله برنامه های هفته محیط زیست بوده که در کنار ویژه برنامه های دیگر این هفته برگزار شده است.

وی بیان کرد: برای کنترل ریز گردها و گرد و غبار باید از تجربه موفق کشورهای دیگر بهره ببریم .

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نقش سمن ها را در حفاظت از محیط زیست پررنگ دانست و افزود: سمن ها و همیاران محیط زیست بدون هیچ هزینه و به صورت خودجوش در کنار ما هستند و نقش مهمی در صیانت از محیط زیست دارند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.