به گزارش ایرنا؛ اهدای خون به عنوان یک اقدام انسان دوستانه آرامش معنوی و احساس مفید بودن را به اهدا کننده می دهد و با آن روحیه فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی در جامعه بیش از پیش تقویت می شود.
اهدا کنندگان خون با اهدای خون خود ضمن تامین فرآورده های خونی مورد نیاز بیماران نیازمند، سلامت خود و ادامه حیات این افراد را تامین می کنند.
عمده ترین مصرف کنندگان خون بیماران سرطانی، تالاسمی و هموفیلی، مجروحان تصادفات و سوانح، بیماران دارای اعمال جراحی، مادران باردار، بیماران قلبی عروقی و بستری در بیمارستان هستند.
در سیستان و بلوچستان همواره به دلایل مختلف نظیر تعداد زیاد بیماران تالاسمی، وقوع حوادث متعدد رانندگی و سایر بیماران مقدار مصرف خون بالاست به طوری که بخشی از نیاز این استان از استان های دیگر تامین و در اختیار بیماران قرار داده می شود.
چه زیباست فرهنگ اهدای خون در میان مردم این استان که در انجام کارهای خیر و انسان دوستانه پیشتاز و زبانزد هستند بیش از گذشته ترویج پیدا کند تا شاهد شرایط بحرانی در دوره های زمانی خاص نظیر ایام تعطیلات و رمضان نباشیم.

** نیاز روزانه 350 واحد خون و فرآورده های خونی در سیستان و بلوچستان
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه روزانه 350 واحد خون و فرآورده های خونی در سیستان و بلوچستان مورد نیاز است گفت: 760 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی، حوادث و سوانح و غیره در این استان نیازمند اهدای خون هموطنان هستند.
دکتر سهیلا خسروی اظهار داشت: هم اینک سه هزار و 110 بیمار تالاسمی در سراسر سیستان و بلوچستان از مراکز انتقال خون استان خون دریافت می کنند.
وی افزود: بیماران مبتلا به تالاسمی با توجه به سن و وزن خود یک تا 2 واحد خون را بین 20 تا 25 روز دریافت می کنند.
وی ادامه داد: بیماران تالاسمی سیستان و بلوچستان سال گذشته 62 هزار واحد گلبول قرمز متراکم مصرف کردند.
وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رشد صعودی بیماری تالاسمی ادامه دارد.
وی با بیان اینکه فراوانی تالاسمی مینور در سیستان و بلوچستان از6.2 درصد در شهرهای شمالی تا 12.9 درصد در شهرهای جنوبی متفاوت است گفت: تمام نیازهای خونی از درون استان تامین نمی شود.
وی دارا بودن حداقل وزن 50 کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60 سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم خونی را از شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون عنوان کرد.
وی افزود: بسیاری از بیماران نیازمند به خون در بیمارستان ها چشم انتظار یاری مردم استان برای اهدای خون هستند و این درحالی است که فرآورده های خونی را نمی توان به مدت طولانی نگهداری کرد.
معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تالاسمی یکی از شایعترین اختلالات و بیماریهای خونی است که به صورت ژنتیکی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
محمد کیانی ادامه داد: طبق آمار سازمان انتقال خون متاسفانه 60 درصد مصرف خون سیستان و بلوچستان به بیماری تالاسمی اختصاص دارد.
وی افزود: رواج عقد محلی، علاقه به داشتن فرزند زیاد، علاقه به ازدواج های فامیلی و افزایش احتمال بروز بیماری، عدم استفاده از روش های تنظیم خانواده در تعداد کثیری از زوجین مینور، مشکوک و پر خطر، عدم استفاده از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری در زوجین مینور و مشکوک، عدم استفاده از امکانات تشخیص قبل از تولد در تمامی موارد لازم، عدم انجام سقط در مواردی که تشخیص جنین تالاسمی ماژور است و وجود مشکلات مالی و فقر که باعث شده زوجین برای انجام آزمایشات تکمیلی و تشخیصی قبل از تولد مراجعه نکنند از جمله مشکلات اجتماعی اجرای برنامه تالاسمی در سیستان و بلوچستان است.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.