به گزارش ایرنا همه ساله همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان افراد کمتری در سیستان و بلوچستان برای اهدای خون مراجعه می کنند تا جاییکه این کمبود به مرز بحران می رسد در صورتی که پزشکان بر انجام این کار تاکید دارند.
سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع ترین استان کشور به دلیل شرایط خاص خود نظیر ازدواج های فامیلی منجر به تولد بیماران تالاسمی، هموفیلی و غیره و از سوی دیگر شمار بالای حوادث رانندگی همواره نیازمند اهدای خون برای تامین نیاز بیماران است به طوری که روزانه 350 واحد خون و فرآورده های خونی در این استان مصرف می شود.
سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بیماران تالاسمی را در کشور دارد که 60 درصد از کل خون اهدایی به این بیماران اختصاص می یابد.
ضرورت اهدای خون زمانی محسوس تر است که ماه مبارک رمضان و همزمانی آن با بلندترین و گرمترین روزهای تابستان به طور معمول سبب کاهش ذخایر خونی در پایگاه های انتقال خون می شود و از سویی زندگی بسیاری از افراد وابسته به این ماده حیاتی و فرآورده های آن است به طوری که با دریافت مقدار اندکی خون در طول سال می توانند به زندگی خود ادامه دهند.
یکی از پزشکان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماه مبارک رمضان منافاتی با اهدای خون ندارد.
دکتر محمد شیردلی افزود: افرادی می توانند در روزهای ماه مبارک رمضان خون اهدا کنند که هنگام سحر غذای کافی و مایعات زیادی مصرف کرده باشند.
وی ادامه داد: روزه داران باید توجه کنند که قبل از اهدای خون فعالیت سنگین نداشته باشند.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه همه ساله همزمان با عید سعید فطر شاهد کاهش ذخایر خونی در استان هستیم از مردم می خواهیم در این روزها یاری رسان این نهاد باشند.
دکتر سهیلا خسروی اظهار داشت: پایگاههای انتقال خون سیستان و بلوچستان در شهرستان های زاهدان، ایرانشهر، زابل و چابهار در ماه مبارک رمضان از ساعت 19 تا 24 آماده پذیرش اهداکنندگان هستند.
وی دارا بودن حداقل وزن 50 کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60 سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم خونی را از شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون عنوان کرد.
وی با بیان اینکه روزانه 350 واحد خون و فرآورده های خونی در سیستان و بلوچستان مورد نیاز است گفت: 2 هزار و 900 بیمار تالاسمی، 760 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی، حوادث، سوانح و غیره در این استان نیازمند اهدای خون هموطنان هستند.
وی تصریح کرد: بسیاری از بیماران نیازمند به خون در بیمارستان ها چشم انتظار یاری مردم برای اهدای خون هستند و این درحالی است که فرآورده های خونی را نمی توان به مدت طولانی نگهداری کرد.
7316**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.