دراین مطلب آمده است: رمضان گویا با دل های مردم قرار ویژه ای دارد. ماه بندگی و عبادت حال و هوای مردم را تغییر می دهد به طوری که در چهره آن ها می توان لطافت و مهربانی معنوی را دید. روزه داران در تلاش برای بهره بردن بیشتر از این ماه هستند و مهربانی را بیشتر از همیشه سر لوحه رفتار خود قرار می دهند. عقربه های ساعت که به ساعت 18 می رسد شور و حال مردم هم برای مهیا شدن و رسیدن به لحظات افطار بیشتر می شود. این جنب و جوش را می توان در صف های فروش حلیم، نانوایی ها و حتی ترافیک های نزدیک به افطار هم دید. در این میان شب نشینی های رمضانی حال و هوای دیگری دارد. هوای گرم زاهدان در این روزها به مردم این فرصت را می دهد که از خنکای نسیم شبانگاهی در پارک ها استفاده کنند. برخی از خانواده ها هم بساط افطاری را به پارک می آورند و روزه خود را در هوای آزاد افطار می کنند. همچنین می توان شاهد قرائت قرآن و عبادت افرادی در پارک بود که از این فضا استفاده بهینه می کنند
افطار در هوای آزاد
یکی از شهروندان زاهدانی در پارک فرهنگیان به خبرنگار ما می گوید: همسرم در طول هفته ساعات زیادی مشغول به کار است و برای رفع خستگی اش برخی از روزها افطار به پارک نزدیک خانه می آییم و بساط ساده افطاری خود را که شامل چای، زولبیا و بامیه، خرما، نان، پنیر و سبزی است پهن و روزه خود را در هوای آزاد باز می کنیم. گرمای هوا و روزه داری سبب می شود مردم پیش از افطار برای گشت و گذار بیرون نروند به همین دلیل لحظات پس از افطار زمان مناسبی برای حضور در پارک ها و بودن در جمع است.
«نرگس. ب» تصریح می کند: روزهایی که برای افطاری به پارک می رویم برکت زیادی دارد زیرا برای برخی از رهگذران که هنوز روزه خود را باز نکرده اند و از همان نزدیکی عبور می کنند لقمه نان و پنیری آماده می کنیم و در ثواب روزه داری آن ها شریک می شویم. همین موضوع سبب شده است علاقه زیادی برای رفتن به پارک در لحظات افطار داشته باشیم.
یکی از بانوانی هم که سفره ای پهن کرده و در گوشه ای از پارک فرهنگیان همراه خانواده اش نشسته است می گوید: از ابتدای ماه رمضان بیشتر شب ها با خانواده به این پارک آمدیم و سعی داریم گاهی اوقات روزه مان را در خنکای هوا در پارک افطار کنیم اما همیشه با ازدحام جمعیت روبه رو می شویم.
«زورقی» ادامه می دهد: این شلوغی گاهی ناراحت کننده است چرا که فکر می کنم دلیل آن کمبود فضای سبز و بوستان مناسب در زاهدان است و خیلی ها مجبور هستند فقط به سراغ این مکان بیایند، امیدوارم روزی برسد که فضاهای بیشتری برای تفریح خانواده ها و به ویژه جوانان در این کلان شهر ایجاد شود.
گشت و گذارهای شبانه در پارک ها
سال هاست در قسمتی از پیاده روی بولوار مطهری، فضای سبز و مناسبی ایجاد شده که هر شب پذیرای بسیاری از خانواده های زاهدانی است. یکی از شهروندان که در این فضا مشغول قدم زدن است می گوید: دورهمی های شبانه در ماه رمضان رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد. مردم پس از افطار با انرژی به پارک ها و میدان ها می آیند و به تفریح می پردارند. من هم در اغلب شب ها برای قدم زدن به پارک می آیم و متوجه شدم در شب های ماه مبارک رمضان مردم از گشت و گذار در پارک ها بیشتر لذت می برند و جوان ها به ورزش هایی مانند والیبال مشغول می شوند و هیجان زیادی دارند.
«اکبر. د» بیان می کند: بعد از افطار افراد زیادی در پارک ها و مکان های تفریحی حضور می یابند و تا پاسی از شب از بودن در هوای آزاد و خنکای شبانه لذت می برند. صحبت ها و سرگرمی، استشمام هوای تازه و گذراندن ساعتی در کنار خانواده سبب آرامش می شود و انرژی زیادی به کودکان و نوجوانان می دهد. من نیز گاهی به همراه خانواده به پارک می روم و از بودن در کنار مردم لذت می برم.
صله ارحام و برکت در ماه رمضان
یکی دیگر از شهروندان می گوید: در ماه رمضان صله رحم قوت بیشتری دارد و مردم تلاش می کنند تا دوستان و آشنایان را به افطاری دعوت کنند و در ثواب روزه داری آن ها شریک شوند. در جمع فامیلی ما افطاری و جزء خوانی قرآن کریم هر شب در منزل یکی از اقوام برگزار می شود و این سبب شده است تا اعضای فامیل همدیگر را بیشتر ببینند و از مشکلات و ناراحتی های همدیگر مطلع شوند و برای رفع آن تلاش کنند.
«علی. م» ادامه می دهد: صله رحم که معمولا در ماه های دیگر سال کمرنگ است در ماه رمضان جلای بیشتری می یابد و نشان می دهد برکات این ماه مبارک فقط به خواندن قرآن، روزه داری و دعا محدود نمی شود بلکه در روابط اجتماعی و خلق و خوی مردم هم تاثیر گذار است.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.