چه زیباست صوت ملکوتی قرآن مجید به هنگام سخن از شب قدر، رسا، دلنشین و خاشع قلب انسان ها را به لرزه می آورد گویی که در جان آدمی رسوخ می کند وقتی می گوید: ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم و تو چه می دانی شب قدر چیست؟ شب قدر، از هزارماه بهتر است، فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگار خود برای تقدیر هر کاری نازل می شوند، آن شب انباشته از سلامت و برکت و رحمت، تا طلوع صبح است.
به راستی ما چه میدانیم شب قدر چیست؟ آنچه در آینه هستی خداوند وجود دارد از درک و فهم انسان ها فراتر است و هر کس به حد ذوق خود از این دریا جام بر می دارد و هیچکس را توان درک ذات باری تعالی نیست.
و آنچه سوگ دل مسلمانان به ویژه شیعیان را در چنین شب هایی دوچندان می کند شهادت مظلومانه امیر مومنان علی (ع) به ضربت شمشیر نفاق است که داغی ست بر دل اهل دو عالم، و هر سال در این ایام زمزمه ای در گوش شیعیان می پیچید که قرآن ناطق را در محراب مسجد کوفه فرق شکافتند.
ناشناسی که به تاریکی شب می برد نان یتیمان عرب در شب 21 رمضان سال 40 هجری براثر ضربت شمشیر خوارج، لبیک به باری تعالی می گوید و ندای فزت و رب الکعبه سر می دهد.
در تعالیم دین مبین اسلام و مذهب شیعه شب قدر ( لیلة القدر) که گفته می شود در یکی از شب های 19 مصادف با ضربت خوردن مولای متقیان، 21 همزمان با شهادت مولود کعبه یا 23 ماه مبارک رمضان است، دو اتفاق رخ می دهد که نزول یک باره قرآن و تقدیر زندگی یک ساله آینده انسان ها از آن جمله اند و بخشایش گناهان مسلمانان از سوی رب العالمین خدای رحمان و رحیم به طور فوق العاده و استثنایی در صورت توبه آنان رویکرد این شب بزرگ است.
باید به این نکته توجه کرد که در شب قدر قرآن (جدا از وحی تدریجی) به طور کامل بر حضرت محمد(ص) نازل شده است.
علما شب قدر را به معنی منزلت و بعضی دیگر نیز آن را به معنی تنگی و گرفتاری دانسته اند، برخی نیز قدر را اندازه گیری و تقدیر امور معنی کرده اند.
و می گویند: شب قدر به این جهت 'قدر' نامیده شده که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می شود، و ارزاق و سرآمد عمر ها، و امور دیگر، در آن لیله مبارکه، تفریغ و تبیین می شود که این امر هیچ تضادی با آزادی اراده انسان و مساله اختیار ندارد، چرا که تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگی ها و لیاقت های افراد، و میزان ایمان، تقوا، پاکی نیت و اعمال آنان است.
پس برای هر کس آن مقدر می شود که لایق اوست یا زمینه هایش را خود او فراهم می کند و این نکته نه تنها منافاتی با اختیار ندارد، که تاکیدی بر آن است.
در چنین شب هایی بود که یتیمان عرب دوباره بی پدر شدند، اشک حسن و حسین سید شباب اهل جنت و زینب از سوگ پدر بزرگوار جاری شد، و تکرار رنج مصیبت هر سال تازه تر از قبل است، اما تنها علی(ع) است که در بستر درد گوید به پسر که قاتل من، چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا.
این شب ها برای مسلمانان و بخصوص اهل تشیع علاوه بر ارزش هزار ماهه سوگی هزار ماهه را نیز به همراه دارد، دردی که از گناهان بر می آید یک سو و دردی که از غم شهادت مظلومترین یار و یاور پیامبر اسلام بر می آید از سوی دیگر.
به فرقش کی اثر می کرد شمشیر، گمانم ابن ملجم یا علی گفت.
شب های قدر فرصت مناسبی برای مسلمانان است تا دلی از غم خالی کنند و نزد خدای خود هم دعای رستگاری کنند و هم مانند کودکی که از غمی به دامن مادر پناه می برد به او رجوع کنند و در غم شهادت پیشوایشان اشک غم بریزند.
ظاهر آیات سوره 'قدر' نشان می دهد شب قدر مخصوص زمان نزول قرآن و عصر پیامبر اسلام (ص) نیست، بلکه، همه سال تا پایان جهان تکرار می شود. تعبیر به فعل مضارع (تَنَزَّلُ) که دلالت بر استمرار دارد، و همچنین تعبیر به جمله اسمیه «سَلامٌ هِیَ حَتّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ» که نشانه دوام است نیز، گواه بر این معنی است.
در جامعه اسلامی ایران، مردم از دوران کودکی با رمضان و شب های قدر خوی می گیرند، همه چشم به بخشایش و گشایش در این شب دارند، شب زنده داری، نماز، دعا و قرآن به سر گرفتن هر ساله گواهی بر این ادعاست که شب های قدر جزء جدایی ناپذیر فرهنگ و زندگی شیعیان است و چنان که باید منزلت این شب ها را بجای می آورند.
اگر چه روزه داری خود عامل شست و شوی بخشی از گناهان است اما برای وارد شدن به ماه مبارک رمضان، به خصوص دریافت فیض شب های قدر لازم است در این شب های نورانی که به بیان امام صادق(ع) درب های رحمت الهی به روی بندگان گشوده می شود، از خداوند درخواست آمرزش گناهان کنیم و با توبه و انابه و گریه و ناله به درگاه خداوند برای رفع گرفتاریها و رسیدن به حاجت های مادی و معنوی خود دست طلب به آسمان بریم.
مردم مومن و خداجوی سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی همچون سایر مسلمانان در شبهای قدر که به دعا و نیایش به درگاه الهی می پردازند و به اندازه وسع خود از برکات این شبهای عزیز بهره می جویند.
آیین شب قدر علاوه بر مساجد سطح شهر زاهدان در مصلای قدس و حسینیه عاشقان ثارالله با حضور شمار کثیری از مردم مومن و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت در حال برگزاری است.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در باره منزلت شب های قدر گفت: درک این شب ها از فهم انسان بالاتر است با این وجود هر فردی به اندازه لیاقت و ظرفیت خود می تواند از خیر این شب ها استفاده کند.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: 'قدر' به معنای نرخ گذاری نشان از آن دارد که انسان ها با توجه به شایستگی های خود می توانند ارزش و جایگاه شان را در پیشگاه خدواند رقم زنند.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: بعضی از انسان ها با الگو گیری از امام علی(ع) در معامله با خداوند حاضرند جان خود را داده و رضایت باری تعالی را به دست آورند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: 'خیر' از دیگر نام های شب قدر است که نشان از آن دارد که همه انسان ها در هر قشر و گروهی می توانند با حضور خالصانه در درگاه خداوند و طلب مغفرت از خیر این شب ها بهره جویند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان های سیستان و بلوچستان و کرمان اظهار داشت: نام دیگری که برای این شب ها در قران آمده 'برکت' است و هر انسانی بر اساس درک و احساس خود از برکات عظیم و غیر قابل شمارش این شب ها می تواند بهترین بهره را برای رسیدن به سعادت و خوشبختی ببرد.
بیایید در این شب هزار ماهه جان دل به دست معبود بخشنده بسپاریم و شفاعت از مولی متقیان علی(ع) بخواهیم و با قرآن بر سر، دل را آماده جلا کنیم بخشیدن را ببینیم و بیاموزیم و سبک بال از محافل این شب ها بیرون آییم.
7311 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.