به گزارش ایرنا در شب قدر که شب دلدادگی به معبود و سوگ پیشوای مظلوم شیعیان است، فریادها و دست ها به آسمان می رود و دل ها در دامان خدایی مهربانتر از مادر آرام می گیرد.
شب قدر از شب های مقدس و متبرک اسلامی است که خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است، در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی رسد، این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.
شب قدر، از هزارماه بهتر است، فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگار خود برای تقدیر هر کاری نازل می شوند، آن شب انباشته از سلامت و برکت و رحمت، تا طلوع صبح است.
چه زیباست صوت ملکوتی قرآن مجید به هنگام سخن از شب قدر، رسا، دلنشین و خاشع قلب انسان ها را به لرزه می آورد گویی که در جان آدمی رسوخ می کند وقتی می گوید: ما آن(قرآن) را در شب قدر نازل کردیم و تو چه می دانی شب قدر چیست؟
به راستی ما چه میدانیم شب قدر چیست؟ آنچه در آینه هستی خداوند وجود دارد از درک و فهم انسان ها فراتر است و هر کس به حد ذوق خود از این دریا جام بر می دارد و هیچکس را توان درک ذات باری تعالی نیست.
مردم در جای جای این استان مرزی در شب ضربت خوردن امام اول شیعیان، یکپارچه به عزاداری و دعاخوانی پرداختند و مومنان با برپا داشتن نماز، قرائت قرآن و دعا و گریه از خداوند منان طلب آمرزش کردند.
مراسم ویژه نخستین شب قدر در مصلی قدس زاهدان با حضور آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.
همچنین مراسم ویژه شب قدر در سایر مساجد شهر زاهدان همراه با نوحه خوانی، روضه خوانی و قرائت دعای جوشن کبیر، مجیر و به جا آوردن دیگر آداب ویژه این شب همراه بود.
تهیه غذای سحری در برخی از مساجد و حسینیه ها برای شب زنده داران از دیگر برنامه های شب های قدر در سیستان و بلوچستان بود.
بسیاری از اماکن متبرکه و امامزاده های سیستان و بلوچستان نیز به همین مناسبت میزبان مردم مومن و دیندار این استان بود که برای عزاداری و مراسم احیا به این مکان های مقدس آمده بودند.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان وامام جمعه زاهدان یکشنبه شب در نخستین مراسم شب های قدر در مصلی قدس زاهدان اظهار داشت: برای شب های قدر سه اسم در قرآن ذکر شده که نخستین آن 'خیر' است که نشان از آن دارد همه انسان ها در هر قشر و گروهی می توانند با حضور خالصانه در درگاه خداوند و طلب مغفرت از خیر این شب ها بهره جویند.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: درک این شب ها از فهم انسان بالاتر است با این وجود هر فردی به اندازه لیاقت و ظرفیت خود می تواند از خیر این شب ها استفاده کند.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: 'قدر' به معنای نرخ گذاری نشان از آن دارد که انسان ها با توجه به شایستگی های خود می توانند ارزش و جایگاه شان را در پیشگاه خدواند رقم زنند.
امام جمعه زاهدان بیان کرد: بعضی از انسان ها با الگو گیری از امام علی(ع) در معامله با خداوند حاضرند جان خود را داده و رضایت باری تعالی را به دست آورند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان گفت: در مکتب اهل بیت(ع) بر خلاف دیگر مکاتب جبر و انعطاف پذیری افراطی قابل قبول نیست، بلکه انسان ها بر اساس اراده و شایستگی از لطف خداوند در حد ظرفیت برخوردار می شوند.
به گزارش ایرنا شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به عنوان لیالی پرفیض و برکت قدر در نزد شیعیان و بسیاری از مسلمانان جهان دارای جایگاه با عظمتی است و مردم در این شب ها به قرائت ادعیه، اقامه نماز و انجام مستحبات و شب زنده داری مشغول می شوند.
نخستین شب قدر مصادف با ضربت خوردن اولین امام و پیشوای شیعیان جهان حضرت علی(ع) است؛ امام همامی که با رفتار و منش پیامبر گونه اش الگو و سرمشق حق طلبان و عدالت پیشگان جهان است.
امام علی(ع) در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری قمری در مسجد کوفه به دست عبدالرحمن بن ملجم مرادی ضرب خوردند و در شب 21 همان ماه به شهادت رسیدند.
3213**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.