در این مطلب آمده است: در تاریخ کشورها و ملت های جهان روزهایی وجود دارد که آن را مهم یا بزرگ می شمارند. یکی از اختصاصات این روزها این است که یا منشا یک تغییر و تحول بوده اند و یا اتفاقی تاثیر گذار در آن روز واقع شده است.روزهای چهاردهم و پانزدهم خرداد در تاریخ ایران از جمله ی همین روزهای مهم است.
پانزدهم خرداد 1342 در واقع مبدا یک تغییر و تحول در تاریخ ایران است. سال ها و بلکه قرن ها روحانیت در حاشیه ی سیاست ایران حضور داشت. روحانیون در عصر صفوی از نفوذ بسیاری برخوردار بودند اما سیاست در دست شاهان صفوی بود. در دوره های بعدی نیز شرایط همین گونه بود یعنی در دوره ی قاجار هم روحانیون پرنفوذ کم نبودند اما سیاستگردان کشور دیگران بودند.
انقلاب مشروطیت به نقش روحانیون در سیاست تکانی داد اما باز هم عملا سیاست کشور در اختیار روحانیون نبود. عصر پهلوی اول علی رغم وجود روحانیون پرنفوذی مثل سید حسن مدرس در سیاست، اما در کلیت روحانیون اصلی ترین رانده شده های سیاست بودند.در دوره ی پهلوی دوم برخی روحانیون همچون آیت اله کاشانی به سیاست بازگشتند اما به واقع قدرت روحانیون در حوزه های علمیه و به ویژه در مرجعیت مراجعی همچون آیت اله بروجردی بود.
وقایع سال های 1340 تا 1342 روحانیون را نه تنها وارد معرکه ی سیاست بلکه به محور تحولات سیاسی تبدیل نمود. آیت اله روح اله خمینی به گونه ای پا به صحنه گذاشت که نشان داد آمده است تا میزبان سیاست باشد، او به عنوان یک مرجع تقلید نیامده بود که نصیحتی بکند، عتابی داشته باشد و برود. پانزدهم خرداد و کشتار معترضان مُهری بود بر امضای امام خمینی بر جنبش اسلامی که آمده بود تا قدرت سیاسی را به چالش بکشد به همین دلیل 15 خرداد 42 آغاز یک تحول و تغییر اساسی در ایران بود و لذا یک روز مهم است.
14 خرداد 1368 هم یک روز مهم است چرا که پایان یک زندگی سراسر تکاپو و پویایی و تاثیرگذاری است بدون شک یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های قرن بیستم در این روز چشم از جهان فروبست.
8006 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.